Deze Noorse singer/songwriter heeft de afgelopen jaren al de nodige albums uitgebracht en Signe Marie Rustas is met name in Noorwegen een alom gerespecteerde naam binnen de Noorse muziekscene. Particles Of Faith is de titel van haar nieuwe album.

Noors en Amerikaans bloed in DNA

Haar liedjes bevinden zich ergens op het snijvlak van Americana en Softpop waarbij regelmatig een vergelijking wordt gemaakt met de Lauren Canyon-sound en Joni Mitchell qua stijl van schrijven. Ze groeide beschermd op in een boerderij midden in de Noorse natuur en ontwikkelde al op jonge leeftijd een voorliefde voor muziek binnen het Americana-genre. Haar debuutalbum Golden Town uit 2012 is een directe verwijzing naar de geboorteplaats Golden van haar moeder en zo maakt het Noorse publiek kennis met deze singer/songwriter die dus zowel Noors als Amerikaans bloed door haar aderen heeft stromen. Haar talent wordt meteen omarmd en in 2019 ontvangt ze voor haar laatste album When Words Flew Freely (WWFF) zelfs de Spelleman-Award voor beste tekstschrijver van het jaar. Deze prijs is de Noorse evenknie van de alom bekende Grammy. Nu is daar het nieuwe album Particles Of Faith dat we met zeven nummers en een speeltijd van ruim een half uur als een riante EP kunnen beschouwen.

Het meest dierbare in je leven

Bescheiden toetsenaanslagen op een piano en een evenzo ingehouden saxofoon openen de korte soundscape ‘Welcome Back’ waar we Signe “Particles Of Faith / Welcome Back” horen zingen met een directe verwijzing naar de albumtitel. Ook op deze plaat is de productie vlijmscherp en we horen elke nadruk en articulatie van de gezongen tekst door Signe. Met die kristalheldere stem neemt ze ons bij ‘I Loved You From Before’ naar het meest dierbare in haar leven; de geboorte van haar kindje. Het nummer is wat rijker georkestreerd en ook hier zijn de subtiele Americana-invloeden hoorbaar. Ook ‘Bark Someone Else’s Tree’ heeft een soortgelijke vibe met aansprekend gitaarspel van Sander Eriksen Nordahl en een vocale bijdrage van een ander Noors talent, Louien.

De kristalheldere stem

‘Hello It’s Me’ krijgt door haar stem weer dat lichtvoetige karakter met een wat poppy-achtige sound terwijl we bij ‘Waiting’ ook een vleugje jazz kunnen herkennen. Het prijsnummer op dit album is waarschijnlijk ‘Carrickalinga’, genoemd naar een plaatsje in Australië waar ze dit nummer op een zwoele, late avond schreef. De solo die saxofonist Harald Lassen geeft is van grote klasse en tilt dit prachtige nummer naar een nog hoger niveau. We hebben de stem van Signe al eerder geroemd en bij de afsluiter laat de Noorse die unieke gave nog maar eens horen. Zichzelf begeleidend op een akoestische gitaar is dit een mooi en intiem nummer geworden waar Signe erg breekbaar klinkt. Particles Of Faith is een fraai album waarmee Signe Marie Rustad nogmaals bevestigd dat ze binnen haar genre een begenadigd singer/songwriter is en gezegend met een adembenemend mooie stem. Veel luisterplezier!

20 februari 2023