We konden tussen de muzikale regels die de Britse Blane Muise alias Shygirl uitbracht al lezen én horen dat er een groot talent in haar schuilt. Na een aantal singles en EP’s is er dan eindelijk dat lang verwachte debuutalbum Nympf en natuurlijk is de vraag of die hooggespannen verwachtingen ingelost kunnen worden.

Vernuftige blend van stijlen

Eigenlijk krijgen we al heel snel na de eerste klanken van opener ‘Woe’ de bevestiging dat het goed gaat komen op Shygirl; het nummer start als een wat dromerige en sensuele R&B-ballad, maar al snel ontbrandt het nummer en horen we de groovy hiphop- en dancebeats. Vervolgens is daar de door Arca geproduceerde single ‘Come For Me’ dat meteen voor een schril contrast zorgt door de metaalachtige beats en de a-typische elektronische versieringen. Om de diversiteit compleet te maken is er als derde track ‘Shlut’, dat nog met een fraaie gitaarakkoorden begint maar al snel ontaardt in een strakke Clubrap. Check zeker even de video! En zo wordt het talent van de Britse dus al snel bevestigd met die vernuftige mix van Pop, Electropop, Hiphop en Rap waarbij ze hulp kreeg van namen als Sega Bodega, Mura Masa en Arca.

Hyperpop

Zo lijkt de Britse dus de belofte helemaal waar te maken op haar debuutalbum dat ook wel de uitstraling heeft van een conceptalbum en ook als zodanig aanvoelt bij een eerste en tweede luisterbeurt. ‘Little Bit’ is een wat industrieel klinkende en opzwepende Clubrap met een diepe beat, ‘Coochie (A Bedtime Story)’ is zwoel met wat expliciete teksten en bij ‘Nike’ kunnen we maar aan één typering denken… ”uitdagend”. Meest toegankelijke nummer en waarschijnlijk de hit-in-de-dop is het hyperpopachtige ‘Fyrefly’, dat zo’n refrein heeft dat na één luisteren niet uit je hoofd te krijgen is.

Een hypnotiserend gevoel

Blane heeft de gave om lieflijk en dromerig te klinken terwijl je toch op een fijne, wat donkere groove wordt voortgedreven. Luister maar eens naar ‘Heaven’ maar vooral naar ‘Honey’, misschien wel het beste nummer op het album waarbij je een aangenaam, hypnotiserend gevoel krijgt En zo weet de Britse het hoge niveau vast te houden; van kop tot staart is Nymph een krachtig album vol met Hiphop, R&B, Soul en Pop. Bij afsluiter ‘Wildfire’ horen we nog één keer die blend van stijlen; dubstep, wat triphop gedrenkt in elektronische beats en altijd die zalvende stem. Na enkele luisterbeurten zijn we overtuigd; Nymph is alles wat we gehoopt hadden en misschien nog wel meer waarbij we Shygirl vooral niet in één hokje moeten willen plaatsen. Veel luisterplezier!

20 oktober 2022