Het duurde meer dan even en eerlijk gezegd hadden we het misschien ook niet meer verwacht. Toch is de Britse formatie Shed Seven na een relatieve stilte van zeven jaar terug met een nieuw album. A Matter Of Time is voor een totale generatie een nieuwe naam terwijl bij anderen er herkenning zal zijn.

Een stilte van 16 jaar

De uit York afkomstige Britse formatie met Rick Witler als frontman ontstond begin jaren ’90 en de band bracht in 1994 hun debuutalbum Change Giver uit. Vooral binnen de UK bouwde Shed Seven gestaag aan hun populariteit en met vijf hitsingles afkomstig van hun tweede album A Maximum High waren de verwachtingen hoog, vooral in het muziek-gekke Engeland. Na het vierde album in 2001 ontstonden er barsten, was er gedoe met het toenmalige muzieklabel waar de band onder contract stond en vonden er wat personele wisselingen plaats. De daaropvolgende stilte zou bijna zestien jaar duren want in 2017 was daar pas de opvolger Instant Pleasure. Nu, na wederom een relatief lange adempauze, is daar A Matter Of Time waarmee de band zich misschien wel opnieuw uitvindt.

Eigentijds met een knipoog naar de jaren ’90

A Matter Of Time kent met ‘Let’s Go’ een meer dan energieke opener vol met Glamrock-nostalgische elementen. Na deze krachtige opener worden we enkele decennia in de tijd teruggeworpen met het wat luchtigere ‘Kissing California’ en met het aanstekelijke ‘Talk Of The Town’ wordt een fraai staaltje Britpop afgeleverd. Vooral het couplet dat met “Talk, Talk, Talk of The Town” wordt ingezet zorgt ervoor dat je het nummer niet meer uit je systeem krijgt. En zo wordt al snel duidelijk dat de band een brug probeert te zich slaan tussen de met perioden succesvolle jaren ’90 en het hier en nu. En na enkele luisterbeurten kunnen we niet anders concluderen dat Shed Seven hierin slaagt. Zo nu en dan krijgt de band wat hulp en horen we bijdragen van Peter Doherty, Rowetta en Laura McClure terug.

Britpop

De band schakelt ogenschijnlijk moeiteloos en zo zorgen het stuwende ‘In Ecstassy’ (ft. Rowetta), het Folkachtige ‘Tripping With You’ (Laura McClure) en het postpunk-achtige ‘Real Love’ voor meer dan voldoende diversiteit en klinken de nummers oprecht fris. En soms laten Witler en zijn vrienden de teugels wat vieren zoals bij het rustige ‘Let’s Go Dancing’ en de afsluiter ‘Throwaways’.  Tussendoor is er nog het sterke ‘Starlings’ dat vanuit een mooie pianomelodie gaandeweg fraai wordt uitgebouwd op een mooie melodielijn, waarbij de strijkers wat toevoegen. A Matter Of Time mogen we rustig een “comeback-album” noemen  waarbij Shed Seven een stevig fundament heeft neergelegd voor de eerdere genoemde brug tussen de jaren ’90 en de tegenwoordige tijd. Het jaar 2024 is met deze verrassing in ieder geval goed begonnen met deze plaat vol met onvervalste Britpop. Veel luisterplezier!

11 januari 2024