Kennen we deze openingszin nog: “Let’s Go Girls”! Uiteraard, de openingszin van één van de grootste hits van Shania Twain, de “Queen of Country Pop” die al meer dan 100 miljoen platen verkocht. Sinds haar comeback in 2017 is Queen Of Me alweer het vierde album dat deze sympathieke Amerikaanse uitbrengt.

Zieke van Lyme

Kennen we haar nog? Natuurlijk wel. Met hits als ‘That Don’t Impress Me Much’, ‘Man, I Feel Like A Woman’ en andere hits was Shania Twain niet uit de hitlijsten weg te denken. Net na het millennium was er die donkere periode; een stukgelopen huwelijk maar vooral de ziekte van Lyme en de gevolgen daarvan hakten erin. Vooral de complicaties van die ziekte die voor stemproblemen bij Shania zorgden waren zorgwekkend. Toch was daar in 2017 het album Now en ondanks dat haar stem anders klonk was iedereen blij dat ze überhaupt weer kon zingen en in staat was nieuwe muziek uit te brengen. Dat ze misschien niet meer de hitmachine is uit de jaren ’90 toen ze de hitlijsten bestormde moeten we wellicht ter kennisgeving nemen en ook het feit dat ze qua muziekstijl meer richting pop neigt en de Country wat achter zich heeft gelaten

Jongere generaties aanspreken

Diegene die nog steeds vasthouden aan de Countrypop waarmee Shania haar grootste successen behaalden worden op hun wenken bediend bij de vrolijk klinkende opener ‘Giddy Up!’ maar daarna tapt de inmiddels 57-jarige uit een ander vaatje.  Want met ‘Brand New’, dat zich ergens op het snijvlak van de sound van Adele en Taylor Swift bevindt, probeert ze juist de jongere generaties aan te spreken die haar waarschijnlijk nu pas gaan ontdekken. Verder wordt hier echt duidelijk wat voor een metamorfose haar stem heeft ondergaan, iets wat ook bij het uptempo ‘Waking Up Dreaming’ nogmaals duidelijk wordt.

Self-Empowerment

Op het tweede deel voelt het alsof Shania probeert weer wat afstand te nemen van die Dancepop en de Country weer wat meer te omarmen. Het midtempo ‘Last Day of Summer’, het Folkachtige ‘Inhale/Exhale AIR’ luisteren lekker weg en op ‘Pretty Liar’ verrast ze ons misschien wel wat want dit nummer krijgt “E” op Spotify vanwege expliciet taalgebruik. Maar niet alles op Queen Of Me is even geslaagd want nummers als ‘Number One’ en ‘Got It Good’ voelen te veel aan als twaalf in een dozijn en te platte EDM. Verder zijn de titelsong en ‘Not Just A Girl’ wel weer prima nummers waar “Self-empowerment” centraal staat en waar we haar ook ‘I’m a queen / No, I don’t need a king‘ horen zingen. Op Queen Of Me klinkt Shania Twain qua stem zoals gezegd anders en dat is dus makkelijk te verklaren; de fans zullen dit album wederom omarmen maar het album heeft waarschijnlijk niet (meer) die hit potentie die vorige albums hadden. Veel luisterplezier!

10 februari 2023