Serenity is een Oostenrijkse symfonische metalband met Georg Neuhauser op zang, Chris Hermsdörfer op gitaar en mandoline, Fabio D’Amore op basgitaar en Andreas Schipflinger op drums. De laatste drie verzorgen ook de achtergrondzang. Ze hebben dit jaar wat te vieren, namelijk hun twintigjarig bestaan. Ze vieren dit op een bijzondere manier door hun eerste live release Memoria op DVD en Blu-ray. De live release is tot stand gekomen dankzij hun fans via crowdfunding.

Memoria is opgenomen tijdens een unplugged concert en de setlist bevat nummers uit hun hele oevre. De nummers worden aan elkaar gepraat door een vrouwenstem op band die je door het verhaal van het concert leidt. Het concert is in kleine intieme setting die de sfeer van de muziek goed doet. Het enthousiasme van het publiek is tussen de nummers door duidelijk hoorbaar. ‘Journey’s end’ springt er qua emotie uit. Dit nummer wordt ingezet nadat het concert wordt opgedragen aan de zus van D’Amore die slechts dagen ervoor overleden is.

Een jubileumshow is natuurlijk niet compleet zonder gasten. Om er een paar te noemen; Marco Pastorino (Temperance, Even Flow) vergezelt de band met zijn zang op ‘Set the world on fire’ en ‘Broken dreams’ en Sascha Paeth (o.a. Heavens Gate, Avantasia) doet dit op gitaar op ‘Velatum’ en ‘Souls and sins’. Clémentine Delauney (Visions of Atlantis, ex-Serenity) zingt samen met Neuhauser op ‘Journey’s end’ en ‘Fairytales’.

Het is leuk om hun nummers unplugged te horen. Dit maakt het nog meer folky en dat past bij de verhalen waar ze over zingen. Memoria is een mooi hoogtepunt in het bestaan van de band en een mooie aanwinst voor de fans.

7 december 2022