Het is een mooi verhaal dat op een album komt te staan. De songs van Sem Jansen kennen een reis van vijf jaar. Wanneer zanger Sem Jansen 5 jaar geleden met zijn band de studio in dook start de transitie van vrouw naar man. Een reis van Britt naar Sem dat op een mooie wijze op plaat is gezet.

Het album begint met het nummer ‘Freak’ en de wens ‘Better Days Will Come’. De Amerikana sound waarbij Britt de eerste overdenkingen doet. Met het slow nummer ‘I’ve Done My Thinking’ horen een duet met Britt en Sem in een song. Het is mooi gemixt tot een song van twee personen. Het is nu dan ook 4 jaar later dat de mannenstem opgenomen kan worden en het proces tot zijn eind komt. Of beter gezegd, dat het levensproces nu eindelijk kan gaan beginnen.

Samen met de band van Leif de Leeuw, waar Sem al jarenlang de zangpartijen verzorgt,  zijn de songs aanstekelijk. Wat in het proces ontstaat kan teruggebracht worden op plaat en horen we diverse duet songs  als ‘Take Me Now’ en ‘If Only I’. Het is een emotioneel verhaal dat met ‘Goodbye’ het eerste deel afgerond wordt. Het verhaal dat ‘Grandma’ haar kleinkind niet meer herkend, maar het allemaal probeert te begrijpen. Het zijn verhalen die naast de transitie voor de betrokkenen een  belangrijke rol spelen.
Het gaat hierbij om wie je bent en wie je mag en kunt zijn. De liefde en herkenning van het kleinkind overwint alles. De eerste nieuwe dag in ‘Morning Sun’, de gedachten van toen in ‘21’ en het stuk waar je nu bent aanbeland in ‘Part of Me’ maakt het verhaal rond. Eenmaal daar zal het verhaal zich de ronde doen en is er misschien veel te vertellen. Aan oude bekende of nieuwe mensen. ‘With Raising Comes Hurting’ zal de toekomst zijn gestalte vinden.

Het is een mooi project geworden met mooie intense songs. Het gaat ook niet alleen om het proces, maar ook om de mooie liedjes zoals een singer-songwriter betaamd.

Sem Jansen is door het gehele land te zien met zijn tour Who The Fuck is Britt!.

12 januari 2023