Vorig jaar was daar de release van Here Again ; A Retrospective van de Amerikaanse Alt-Country band Say Zuzu. Een mooie compilatie maar ook een verkapte aankondiging dat er nog meer muziek nieuws aan zou komen.

Een bijzonder verhaal

Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft de band waarvan menigeen dacht dat deze opgeheven was met No Time To Lose alweer een album met compleet nieuw werk uitgebracht. Maar voor Every Mile moeten we echt even enkele decennia de klok terug draaien. Eind jaren ’90 is de band in gesprek met een platenlabel maar de deal gaat niet door omdat er een fusie plaats vindt met New West Records en het blijkt allemaal te ingewikkeld. Twee decennia later koopt de toenmalige eigenaar George Fontaine Sr. enkele oude platen van Say Zuzu, juist in de tijd dat de band zich weer herenigt. Fontaine is nu eigenaar van Strolling Bones Records en doet er alles aan om nu wél tot een overeenkomst te komen. Say Zuzu zette hun handtekening en begin dit jaar was er toch wel onverwacht de release van No Time To Lose, een compleet nieuw studio album.

Afgestoft, opgepoetst en met enkele bonustracks

Zoals gezegd gelooft Fontaine in deze band uit New Hamshire die in Amerika in de loop van de jaren een goede live-reputatie opgebouwd en daarnaast dus al de nodige albums had uitgebracht. Hun sound, over het algemeen een mix van Americana en Country, klinkt volwassen en wordt omarmd. Naast nieuw werk is het de bedoeling om een vijftal albums opnieuw uit te brengen en Every Mile, oorspronkelijk uit 2002, is de eerste. Afgestoft en opgepoetst en voorzien van een mooi boekje met alle teksten is dit dus de eerste re-issue. Nummers als ‘You Don’t Know Me’ en ‘Doldrums’ hebben niets aan kracht ingeboet en ook de ballad ‘Independence Day’ is weer heel fijn om terug te luisteren. Op ‘Blue To Here’ is het prettig om de piano weer op de voorgrond te horen, de banjo klinkt vertrouwd op ‘Sugarbowl’ en ‘Good Girl’, met Cliff Murphy op mondharmonica, is waarschijnlijk na twee decennia nog steeds de beste track van dit album. Als extra vinden we nog drie bonustracks terug waarvan twee akoestische demo’s. Deze recensent kan niet wachten tot de overige re-issues en laten we ook hopen dat er spoedig weer nieuw werk uitkomt en dat de band de oversteek maakt naar Europa. Als je de band (nog) niet kent is Here Again: A Retrospective een goede suggestie maar Every Mile kan ook een meer dan prima eerste kennismaking zijn. Veel luisterplezier!

24 september 2023