De Britse DJ en Producer Sam Redmore is vooral in zijn vaderland ongekend succesvol en zijn bewerkingen van hits van grootheden als Bob Marley, Q-Tip, Chic en Talking Heads worden warm ontvangen. Daarnaast werkte hij ook aan eigen materiaal en op het onafhankelijke label Jalapeno  Records krijgt Redmore nu de kans om zijn debuutalbum Universal Vibrations uit te brengen.

Disco, Soul, Afrobeat en Brass

Het album opent net zo kleurrijk als de albumcover; ‘just Can’t Wait (ft. Lumi HD) is met een aanstekelijke blend van DISCO en Soul de absolute floorfiller van Universal Vibrations. Maar dit debuutalbum van Redmore heeft veel meer te bieden en hij heeft voor de vocale bijdragen de hulp van vele gastmuzikanten ingeroepen. Zo is er het opzwepende en met Afrobeat doorspekte ‘One More Time’ waar we SANITY op terug horen terwijl bij ‘On The One’ het dan weer de Renegade Brass Band is die richtinggevend is. Ondanks de fijne groove is ‘Party’ juist het nummer dat het meest “downtempo” karakter heeft en bij het soulvolle ‘Only Because You’re Acound’ (ft. Andrea Brown) verrast Redmore ons met een heus strijkerskwartet

Gedurfde covers

In Engeland zijn de afgelopen periode al wat singles uitgebracht zoals ‘NAGU’ dat door de aanzwellende drums en de blazers een fijn Latin karakter mee krijgt. Ook ‘Alegre’ (ft. Ellie Coleman) loopt over van dat Zuid Amerikaanse temperament. Natuurlijk mogen enkele instrumentale tracks niet ontbreken bij één van de meest succesvolle DJ’s van dit moment en met ‘Blockbuster’ schotelt Redmore ons nogmaals die Latin-invloeden voor.  De cover ‘Tears’, oorspronkelijk van Giorgio Moroder, is gedurfd en knap maar zijn kracht bewijst hij toch met zijn “slomo”-interpretatie van ‘So Real’, dat we nog van in een heel ander jasje als hit van Sylvester kennen. Ook hier tekent Lumi HD voor de zangpartij. De uitbundige albumcover zegt feitelijk alles over Universal Vibrations; het is een feest waarbij niet dansen geen optie is. Veel luisterplezier.

11 oktober 2022