In Rotterdam hangt een opperbeste stemming. De Koning komt binnenkort langs, Feyenoord is op weg naar een landskampioenschap en op muzikaal gebied kunnen we het debuutalbum van de Rotterdamse singer/songwriter en multi-instrumentalist Roufaida noemen.

Afrikaanse invloeden en Riffijnse teksten

De Rotterdamse zangeres bracht al enkele singles uit en was één van de aansprekende namen op ESNS-editie van dit jaar. Met haar eigen “blend” van melodieuze indiepop en Afrikaanse invloeden heeft de dochter van de burgemeester van Rotterdam in gestaag tempo haar eigen sound ontwikkelt. Vanaf de opener ‘Canvas’ valt meteen haar bijzondere stemgeluid op maar ook de invloed en het geluid van Afrikaanse instrumenten die ze in haar liedjes verwerkt, zoals de Gimbri. Vervolgens is daar de uitgekomen single ‘Don’t Bend’; een nummer met een fijne beat waarbij de Rotterdamse ons meeneemt in haar zoektocht naar haar identiteit. Zo nu en dan hoor je samples en die zijn dan weer afkomstig van Riffijnse vrouwen die woonachtig zijn in het Noorden van Marokko, het gebied waar de wortels van de familie Aboutaleb liggen.

Een sluier van mysterie

Zo durft de jonge zangeres diverse thema’s te bezingen en openhartig te zijn en zorgt combinatie van moderne apparatuur, samples en Afrikaanse instrumenten voor een sluier van mysterie. Bij ‘Kalimat’ horen we haar zelfs in het Arabisch zingen, een liefdesliedje dat geschreven is door de Arabische dichter Nizar Qabbani. Ook bij ‘Ourinou’ wanen we ons een klein beetje in een dansbaar sprookje van duizend-en-een -nacht en bij de afsluiter ‘Milk’ is er ineens een trompet die absoluut iets toevoegt. De positieve afdronk van dit 7-track debuut is vooral de dynamiek van het bijeenbrengen van twee werelden waarbij de stem van de jonge Roufaida absoluut aanspreekt. Een nieuw Nederlands talent is opgestaan en wij kijken nu al reikhalzend naar de opvolger. Veel luisterplezier!

21 april 2023