Wat doe je als je 25 jaar in het vak zit als artiest, jezelf een gouden klokje cadeau doen? De Engelse zanger en voormalig Take That lid Robbie Williams heeft ervoor gekozen om zijn grootste hits uit zijn repertoire, afgewisseld met een aantal nieuwe nummers, samen met het Metropole Orkest opnieuw op te nemen wat resulteert in het verzamelalbum XXV.

Misschien is het roerige leven van Robbie dat ervoor gezorgd heeft dat de energie in zijn stem minder is, toch kan hij zich vandaag de dag nog goed staande houden. De keus om een trip down memory lane te maken maakt niet uit, het werkt zelfs en met de keus om dit met het Nederlandse Metropool orkest te doen maakt het alleen maar mooier.

Het Metropole zorgt niet voor het klokje maar wel het gouden randje.  Al komt het ene arrangement wat beter tot zijn recht dan het andere.  Het openingsnummer ‘Let Me Entertain You’ is nog steeds een trekker als openingsnummer. Al is het origineel iets feller van aard.  Daarentegen is het dromerige ‘Come Undone’ weer een prachtige versie geworden dat beter uit de verf komt dan het origineel.

Het is dan ook logisch dat de ene compositie als het ‘Love of My Life’, ‘Bodies’ komt wel iets beter tot zijn recht dan de andere zoals het ‘The Road To Mandalay’, ‘Millenium’ en de Italiaanse spaghetti mix van ‘Candy’, maar dat mag de pret niet drukken. Het album komt in ieder geval prima tot zijn recht en is verre van een dertien in een dozijn verzamelalbum.

De nieuwe nummers zorgen voor een welkome afwisseling om je gedurende het hele album geboeid te houden, sommige van deze nummers zijn zelfs potentiële hits. Natuurlijk mogen de hits als ‘Angels’ en ‘Sexed Up’ niet ontbreken. Verder zoekt Williams de route naar de relaxte gooners sound.

Of het verzamelalbum door mij na een paar jaar nog steeds uit de kast wordt gehaald zal de tijd moeten bewijzen.

10 september 2022