Het is eindelijk zover. Het nieuwe album van de Amerikaanse Red Hot Chili Peppers is uit. Daar waar de band in hun begin jaren een carrousel van drummers kende, is dit later met de gitaristen doorgevoerd. Nu gitaristen een bijzondere inbreng kennen van het schrijven van liedjes, kun je de albums van RHCH indelen naar de gitarist die in deze band zat. De popsongs en het succes is gerelateerd aan John Frusciante zijn gitaarspel. Hij is terug en produceren Rick Rubin ook! Ook zijn bijdrage is altijd cruciaal geweest in de 12 albums dat de band op de markt heeft gebracht.

Frusciante is sinds 2019 voor de derde keer weer terug in de band. Het leverde al betere live shows op en met zijn gitaarspel zijnde songs weer speels. De funky gitaar van ‘Aquatic Mouth Dance’ en de single ‘Black Summer’ brengt band terug naar de sound van het album Stadium Arcadium. Al willen we de albums met Josh Klinghoffer (I’m With You en The Gateway) en Dave Navarro (One Hot Minute) niet doen onderschatten. Toch zijn de albums vanaf Mothers Milk (1989) met Frusciante succesvol en voor een groter publiek toegankelijk.

Good old sound

Het nadeel is dat de songs op dit album waaronder ‘Poster Child’,  ‘The Great Apes’ of ‘It’s Only Natural’ in dezelfde sfeer hangen.  Het album is ook eerder een laid-back Peppers album geworden. Of wellicht dat de heren ouder worden en de muzikale uitdaging vinden in de mainstream Pepperspop songs. Daar waar we ooit RHCP opzwepende postpunk pop zagen spelen en de graspollen uit de weide door de lucht zagen gaan of dat  Kiedis door de modder glee omdat de band uitdagende songs als ‘Taste the Pain’, ‘Behind the Sun’, ‘Give It Away’ en ‘Nevermind’ hoorden spelen, maatschappelijke teksten van onrecht in US en een stem te hebben in de maatschappij, horen we nu de soul funk van ‘She’s A Lover’,  een pakkend opzwepende tweede single ‘These Are The Ways’  en een ‘Basterds of Light’ waarbij de tekst niet helemaal strookt met de relaxte muziek. Het tempo blijft misschien wat te veel in hetzelfde ritme waardoor de songs ‘Veronica’ en ‘Tangelo’ niet de volledige aandacht krijgen dan wanneer de band dit album in 2 delen had uitgebracht.

Op herhaling

In dat geval hoeven de fans niet 6 jaar te wachten op een nieuw album en zijn ze blij met 10 goede songs op een album en na 3 jaar weer 10 songs. Nu krijgen we 17 songs op een album, waardoor je het idee krijgt dat de band in het tweede deel in herhaling valt. Toch zijn het prima en herkenbare RHCH – Frusciante songs die het vast goed gaan doen op de festival wijde voor het komende seizoen.

Red Hot Chili Peppers zijn te zien op 10 juni in het Goffertpark te Nijmegen.

4 april 2022