Paul Weller – An Orchestrated Songbook

Wanneer de Britse zanger gitarist Paul Weller met The Jam eind jaren 70 begin 80 zijn punksongs presenteerde en daarna onder de naam The Style Council de 80’s pop, werd de man alom geroemd. Dat maakte dat hij op het solo pad ging. Het bracht hem de prachtige songs ‘You Do Something to Me’ en ‘Wild Wood’ op. De eigenzinnige gitarist laat zich niet afleiden door bepaalde trends en meningen van derden. Na het mooie Fat Pop album dat dit jaar verscheen, wist hij met het BBC Symphony Orchestra een document te maken dat zijn carrière in vogelvlucht weergeeft.

Het gehele oevre

Het is al lastig om zijn oeuvre te vatten in een 1,5 uur durend concert. Nu weet hij dit mooi af te bakenen. Welke songs zijn geschikt om tot een orkest song om te bouwen. Met een knipoog gaat naar de begin periode zijn ‘English Rose’ van The Jam en ‘My Ever Changing Moods’ van de Style Council in de set geplaatst. Het geeft iets weer hoe hij over zijn leven denkt.  Met ‘On Sunset’  naar de huidige tijd en laat hij de chronologische volgorde los.

Orkestrale veranderingen

Door de veranderingen met orkest zijn de songs (nog) meeslepender geworden. Wel overtuigend en krijgt Broken Stones met James Morrison als zanger een mooie uitvoering. Met Boy George dat ‘You’re The Best Thing’ op zich neemt en Celeste het ‘Wild Wood’, zijn dit ook 2 mooie uitvoeringen geworden. Als ode aan zijn icoon David  Bowie wordt ‘Bowie’ in de setlijst gezet. Samen met Jules Buckley weet Paul Weller hier een prachtig album neer te zetten. Met de meeste hits en mooie alternatieve uitvoeringen met orkest.

10 december 2021