Parcels – Day/Night

Van “surfersparadijs” Byron Bay in Australië naar Berlijn. De vijf heren van de Australische band Parcels verruilden ruilden enkele jaren geleden hun zonovergoten strand in voor de wat ruwe stad Berlijn. Day/Night is de titel van het nieuwe, uitdagende album en uiterst dansbare album van deze vijf vrienden.

In 2018 was daar het titelloze debuutalbum van de vijf vrienden, afkomstig van dat zonnige oord aan de oostkust van Australië. Het succes kwam hun als het ware op de golven tegemoet en er volgde zelfs een samenwerking met Daft Punk in de vorm van ‘Overnight’. Hun mix van Funk, Disco en indie werkte aanstekelijk en in Berlijn vonden ze nieuwe inspiratie. Van Byron Bay naar Berlijn voelt dus als van Day naar Night, de titel van dit toch wel prestigieuze project. Want eerlijk is eerlijk, hoe vaak krijgen we een dubbelalbum als release onder ogen? Elk schijfje kent tien tracks en de totale speelduur is bijna anderhalf uur! Day klink misschien wat vrolijker en frisser terwijl Night wat donkerder klinkt, mede door de toevoeging van strijkers en de wat zwaarder aangezette arrangementen. Ook nu vinden we in de blend van Funk, Disco en Pop met een knipoog naar de jaren ’70 universele thema’s terug als liefde en heimwee aangevuld met dat meer dan aangename sausje van Parcels.

Aanstekelijke en hypnotiserende funk

Day wordt geopend met het nummer ‘Light’ dat vanuit enkele akkoorden op een prachtige manier laagje voor laagje wordt opgebouwd en we horen pas na een kleine vier minuten de eerste 4 zinnetjes. Het funk-achtige nummer heeft iets rustgevends en tegelijkertijd iets hypnotiserend over zich. Dit warme gevoel krijgt met het helder klinkende ‘Free’ meteen een vervolg; de piano akkoorden, gitaarriffs en de meerstemmigheid zorgen voor een haast zomers gevoel. Na deze voorzichtige, hernieuwde kennismaking gooit de band de remmen los en schotelen ons met nummers als ‘Comingback’ en ‘SomethingGreater’ heerlijk dansbare funky nummers voor waarbij je altijd voorbedacht moet zijn op het onverwachte. Details, de band gebruikt geen spaties dus ze schrijven alle woorden aan elkaar. Nummers als het mooi ingetogen ‘TheWorstThing’ en ‘NowICareSomeone’ zorgen op dit eerste schijfje voor een prachtig evenwicht en verder strooit de band regelmatig met instrumentale dagdromen zoals ‘InTheCity’ en ‘Daywalk’ met hier en daar wat psychedelica en een behoorlijke dosis Jazz.

“Groovy” sound met knipoog naar Chic

En net zoals dat bij ‘Light’ slechts enkele woorden worden gezongen is dat bij ‘Shadow’, de begintrack van het Night-deel, ook zo. Maar de sfeer voelt meteen anders aan; de rijkelijk aanwezige strijkers zorgen voor een wat dreigend en donker karakter waardoor je meteen voelt dat dit een andere richting op gaat. Je krijgt een beetje dat onbestendige gevoel. De toetsen op de piano worden wat krachtiger geraakt, de drums klinken wat zwaarder en de urgentie is voelbaar. Luister maar eens naar nummers als ‘Neverloved’ en vooral ‘LordHenry’ waar Louie Swain met zijn ietwat hoge stem bepalend is. Ook hier vinden we weer mooie, stemmige ballads terug zoals ‘The Reflex’, ‘The Fear’ en vooral ‘Nightwalk’ en al luisterend blijkt dat het helemaal niet moeilijk is om de verschillen tussen de schijfjes te voelen. Soms is er dan toch die uitzondering op de regel want met het uiterst groovy en dansbare ‘Famous’ neemt de band ons terug naar de gloriejaren van Chic met Nile Rodgers en wanen we ons weer op de lichtgevende dansvloer en glitterballen aan het plafond.

Eindoordeel

Day/Night kan gezien worden als een conceptalbum waarbij Parcels wederom een nieuw stukje van hun muzikale universum hebben ontdekt. Ze nemen ons mee op een uiterst avontuurlijk muzikale reis ondanks dat de band dichtbij zijn roots blijft met hun aanstekelijk mix van Funk, disco en Pop. In de donkere laatste maanden van het jaar is dit een absoluut lichtpunt. Alles klopt, want zelfs de beide schijfjes vind je samen met alle teksten terug in een mooi vormgegeven doosje. Veel luisterplezier.

15 november 2021