Panic! At The Disco – Viva Las Vengeance

Met een directe verwijzing naar zijn geboortestad Las Vegas is Brendon Urie alias Panic! At The Disco terug met zijn nieuwste album Viva Las Vengeance.

Nostalgie en romantiek

Sinds het debuut A Fever You Can’t Sweat Out uit 2005 heeft de band uit Las Vegas, Nevada, een grote carrière opgebouwd met de single ‘High Hopes’ als grootste hit. Inmiddels is de band gereduceerd tot het one-man project van Brendon Urie en na een stilte van vier jaar is Viva Las Vengeance weer een nieuw muzikaal hoofdstuk. Het dertien nummers tellende nieuwe album, waarbij Urie nadrukkelijk terugblikt op zijn leven in The City Of Sin, wordt geopend met de titeltrack; een uiterst energiek nummer met de nodige rock-elementen uit de jaren ’70 en Urie die meteen met vocale uithalen strooit. ‘Middle Of A Breakup’ is nog zo’n dynamisch nummer en daarna is er met ‘Don’t Let The Light Go Out’ een eerste verrassing; enerzijds wat nostalgisch en romantisch, anderzijds is daar die toch net iets te schreeuwerige stem van Urie. Overigens wordt deze nieuwe single vergezeld van een sfeervolle video.

Rockopera

Want dat is toch wel een kernelement van dit nieuwe album; Urie die soms over zijn grenzen heen lijkt te gaan met vocale uithalen bij energieke songs zoals ‘Local God’, ‘ Sad Clown’ en ‘Say It Louder’ waardoor het album soms een wat bombastisch karakter meekrijgt. Al luisterend krijg je soms het gevoel naar een Rockopera te luisteren door al die verrassende wendingen. Hier en daar neigt Viva Las Vengeance zelfs naar Glamrock zoals bij ‘Star Spangled Banger’ en bij ‘God Killed Rock And Roll’.  Bij ‘Something About Maggie’ kunnen we zelfs wat paralellen ontdekken met Queen. ‘Sugar Soaker’ is dan weer een nummer vol met classic-rock elementen. Verrassend is toch wel ‘All By Yourself’ waar we inderdaad elementen van de klassieker van Eric Carmen en/of Celine Dion terug horen in dit door Urie aangepast arrangement. Hierna sluit Urie zijn nieuwe album af met ‘Do It To Death’ waar alles nog één keer bij elkaar komt. De Amerikaan staat volgend jaar in Ahoy en dat belooft een spetterende show te worden. Veel luisterplezier.

28 augustus 2022