Het tweede album van de Britse singer/songwriter én multi-instrumentalist Oscar Lang heeft de titel Look Now meegekregen. De relatiebreuk met zijn jeugdliefde vormt het centrale thema voor dit nieuwe album, waarbij hij muzikaal een nieuwe weg inslaat.

Feitelijk een classic “break-up” album

In 2021 was daar Chew The Scenery; het goed ontvangen debuutalbum waar Lang nog zoekende was en waar we o.a. elementen van psychedelische rock in terug hoorden. De breuk met zijn jeugdliefde zorgde ervoor dat voor Look Now muzikaal een andere route gekozen werd en Lang heeft het “Rock-gehalte” achter zich gelaten. Geïnspireerd door grote singer/songwriters en met behulp van producer Rich Turvey koos hij ditmaal voor een andere benadering. Die andere benadering wordt bij de opener ‘A Song About Me’ meteen duidelijk. Knap opgebouwd, rijk georkestreerd en met een beetje melancholie neemt Lang ons mee naar die “break-up”. Zelf zegt hij hierover: “I took influence for the sound from classic songwriters like Billy Joel, Paul McCartney and mixed them with a bit of ’90s Britpop a la Verve and Oasis”. Vervolgens is daar de al eerder uitgebrachte uptempo single  ‘Everything Unspoken’. Ook nu is Lang persoonlijk als hij ons deelgenoot maakt van zijn angsten.

Een welkome “bite”

Die invloeden van grote namen zijn overal voel- en hoorbaar en lopen als een rode draad door Look Now. Luister maar eens naar het opgewekte ‘Crawl’ met een piano-melodietje dat je niet meer uit je hoofd krijgt, ‘Circle Line’ of het wiegende ‘One Foot First’. De emotie en intimiteit zit dus hoog op Look Now en dat voel je gewoon. En om die intimiteit te benadrukken koos Lang samen met producer Turvey voor de ol’s Elevator Studios in Liverpool. Alles werd in één ruimte opgenomen en juist dat versterkt volgens Lang het karakter van dit nieuwe album. Mooi is ‘Leave Me Alone’, dat vanuit een pianoballad krachtig wordt uitgebouwd en met ‘Blow Ur Cash’, waar Lang wat samples van een rammelende kassa in verwerkt, gooit hij alle schroom van zich af en dit nummer zorgt voor de welkome “bite”. Lang leerde al op zeer jonge leeftijd pianospelen dus het is ook niet vreemd dat de meeste nummers daar hun oorsprong vinden. Ook het rustige ‘Take Me Apart’ heeft de piano als  tekentafel en door de wat echoënde stem, de strijkers en het orkestrale karakter wordt dit het meest dromerige nummer op dit album. Bij de gevoelige pianoballad ‘On God’ deelt Lang zijn gevoelens nog maar eens met ons als we hem “Combing Your Fingers / Through The Fine Print Of My Hair / I Know You’re Gone, But I Still Feel You There” horen zingen.

Persoonlijk en intiem

Met het gevoelige ‘When You Were A Child’ sluit Lang af; een eenvoudige pianomelodie en een drumcomputer vormen het fundament voor misschien wel het mooiste nummer van het album. De Nieuw Zeelandse singer/songwriter Molly Payton zorgt vocaal voor het ideale tegengewicht en het haast poëtische aanvoelend nummer zweeft als het ware, waardoor het nummer innemend melancholisch klinkt. De strijkers vormen hier de spreekwoordelijke kers op de taart. Look Now is een fraai, persoonlijk en openhartig album geworden waarin Lang ons meeneemt in zijn overpeinzingen en zijn emoties durft te delen. Tien fijne popliedjes waarin we de invloeden van grote singer/songwriters herkennen maar absoluut ook een stukje nalatenschap van The Beatles. Toch alle credits naar Oscar Lang want het is immers zijn verdienste dat hij een soms rijk georkestreerde popplaat aflevert. Een aanrader. Veel luisterplezier!

26 juli 2023