De laatste jaren heeft Londen zich bewezen als een stad met een meer dan levendige Jazz-scene. Recent was daar het nieuwe album Spoon van Oscar Jerome, ook woonachtig in de Britse metropool en betiteld als één van de grootste muzikale (Jazz)talenten.

De hedendaagse Jazz-muzikant

Enkele maanden geleden mochten we al het nieuwe album van Camilla George begroeten. Nu is daar de opvolger van het alom geprezen debuutalbum Breathe Deep uit 2020 van dit in Norwich geboren Multi-talent Oscar Jerome. De sympathieke Brit is misschien wel de verpersoonlijking van de hedendaagse Jazzscene in de muzikale smeltkroes die Londen heet. Net als Feli Kuti bezocht Jerome het London Trinity Laban conservatorium en ontwikkelde hij zich tot een begenadigd gitarist. Op The Spoon toont hij zijn gitaarspel verdeeld over twaalf tracks en krijgt hij zo nu en dan hulp van enkele gastartiesten. Daarnaast beschikt Jerome ook nog over een warm, authentiek stemgeluid met een fraai timbre. Overigens vinden we ook op The Spoon enkele tracks waarbij de scheidingslijn tussen Jazz en Soul flinterdun is.

Soms een diepere laag

Jerome liet voor The Spoon zijn creativiteit de vrije loop en hij verzon zelfs twee fictieve personages, Jerry en Ice Guycicle. Dit om diverse zaken en onderwerpen vanuit verschillende perspectieven te belichten zoals bijvoorbeeld hoe om te gaan met verlies. Kijk en luister maar eens naar ‘Sweet Isolation’ met een mooie bijdrage van Kaidi Akinnibi op saxofoon. Leadsingle ‘Berlin 1’ is misschien wel de meest catchy en sprekende track op dit tweede album; de strakke drumbeat, de funky klinkende gitaar en de soulinvloeden zorgen voor een heel fraai eindresultaat. Daartegen over staat dan weer de ingetogen titeltrack die ook een diepere bedoeling heeft; wij als stervelingen spiegelen ons vaak aan anderen terwijl op de albumcover de lepel voor een reflectie van jezelf zorgt. Het hele fraaie nummer zorgt voor een diepere laag en dat is duidelijk hoorbaar.

Zijn sound nog verder verfijnd

Verdeeld over het album staan ook nog wat soundscapes waarbij je de vraag kunt stellen of deze echt een toegevoegde waarde hebben. ‘The Soup’ is feitelijk te kort en ook opener ‘The Dark Slide’ en het instrumentale ‘Aya & Bartholomew’ met Jerome op gitaar nodigen uit tot verdere uitwerking. Het funky klinkende ‘Channel Your Anger’ (herkennen we hier zelfs wat Bossa Nova?) is echt verrassend en met ‘Feed The Pigs’ dat gekenmerkt wordt door een strakke Drum-‘n-Bass sectie noemen we het meest opzwepende nummer. Voordat we bij de fraaie afsluiter ‘Use It’ komen, met wederom fraai gitaarspel van Jerome, is daar nog het hoogtepunt van het album; ‘Hall Of Mirrors’, met Léa Sen is heerlijk soulvol en de beide stemmen kleuren fantastisch bij elkaar. The Spoon is een logische opvolger van Breathe Deep waarbij Jerome de zoektocht naar zijn eigen sound met succes nog wat verder verfijnd heeft. Veel luisterplezier.

12 december 2022