Old Salt – Live In Room 13 (EP)

De Belgische Americana formatie Old Salt verraste ons net voor de jaarwisseling nog met een fraaie EP met vijf nummers die wederom bewijst de band tot de top van de Europese Bluegrass te horen.

Smaakvolle interpretaties

Old Salt is een viertal dat Gent als thuisbasis kent en de afgelopen jaren met een tweetal albums al succesvol was. In 2017 wonnen ze de ‘European World of Bluegrass Award’ en met hun traditionele instrumenten geven de Amerikaanse banjospeler en zanger Dan Wall, Lotte Remmen (viool, zang), Johanness Wannyn (gitaar, zang) en Lara Rosseel (double bass, zang) op eigenwijze kleur aan vaak oude en traditionele, vaak decennia oude liedjes. De interpretaties zijn altijd smaakvol waarbij de meerstemmigheid een absolute troef is!

Peaky Blinders

Ook Old Salt werd door de pandemie gedwongen om inventief te zijn en aangezien hun tour uitgesteld werd besloten ze in de Room 13 studio’s een aantal stokoude nummers op te nemen waarvan ‘St James Infirmary Blues’ waarschijnlijk het meest aansprekende is. Deze echte “traditional” is de afgelopen decennia een haast ontelbaar aantal keer gecoverd; of het nu Tom Jones is, Neil Armstrong of in de Netflix-hit Peaky Blinders; iedereen zal deze Amerikaanse klassieker herkennen. De andere vier nummers op deze EP sluiten naadloos aan op de sfeer waarvoor de band bekend staat en of het nu het Folkachtige ‘Nobody Knows You When You’re Down And Out’ of het melancholische ‘Pastures Of Plenty/Charlie’s Song’ is; het klopt. Verder horen we nog  ‘Always Lift Him Up and Never Knock Him Down’, oorspronkelijk uit 1929, en het Britse “zeemanslied” ‘Grey Funnel Line’ dat geheel a capella wordt gezongen. Live In Room 13 is digitaal al te beluisteren en de release is op 11 februari.

5 januari 2022