In een niet aflatende stroom wekelijkse release is het soms lastig kiezen. Het debuutalbum Creatrix van de Amerikaanse formatie Now More Than Ever is zo’n release die geruisloos in Nederland is ontvangen maar die eigenlijk wel wat aandacht verdient.

Now More Than Ever = N>E

Ergens in 2018 werd het zaadje blijkbaar al gepland bij Tysan Ritter, de 38-jarige frontman van de alternatieve Rockband All-American Rejects die officieel nog niet is opgeheven maar waar het laatste album Kids In The Street alweer uit 2012 dateert. Eind vorig jaar was daar met de aanstekelijke single ‘Don’t Rush, Don’t Wait’ al een eerste kennismaking van dit nieuwe project dat hij samen met Scott Chesak (All-American Rejects en Panic! Bij de Disco ), en Izzy Fontaine (o.a. Tegan &Sara) aan gaat. En nu was daar onlangs dan Creatrix, het debuutalbum van Now More Than Ever dat als aanduiding N>E gebruikt; beetje verwarrend maar als je het eenmaal weet vergeet je het niet. Die eerder uitgebrachte single ‘Don’t Rush, Don’t Wait’, blijkt een aardig graadmeter te zijn voor het eerste deel van het album; lekker stevige rockachtige songs die in de jaren ’90 vaak op de radio te horen was maar tegenwoordig vrijwel niet meer te horen zijn.

Een muzikale ontdekkingsreis

Vervolgens is daar met het dynamische ‘Tragedy’, ondersteund door niet te missen video, één van de beste tracks van het album samen met het catchy klinkende ‘Candle’ waarbij de band toch wel de Pop-kaart” uitspeelt. Overigens iets dat we later ook bij ‘Heels Up+Head Over’ kunnen vaststellen. Gaandeweg voel je dat de sound wat verandert met een syntpoptrack als ‘Heart To Heart’ en het vinnige ‘Never Gonna Sleep Again’. En voor de volledigheid kiest de band er voor om ook enkele rustigere nummers op dit album plaatsen. ‘Skin Tight/Bone Deep’ is mysterieus en best pretentieus en afsluiter ‘Never You’ is gewoon een prima ingetogen Synthpopnummer en het contrast met de opener kan eigenlijk niet groter zijn. Ritter, Fontaine en Chesak zijn door de wol geverfd en weten hoe ze een plaat moeten maken. Toch zijn ze in deze nieuwe formatie nog zoekende naar hun eigen geluid. Creatrix is een spannende verkenning naar de mogelijkheden en bij een volgend album zullen er waarschijnlijk keuzes gemaakt zijn. Of niet. Voor nu een meer dan geslaagd debuutalbum dat misschien wat luisterbeurten nodig heeft om het te kunnen waarderen. Veel luisterplezier!

31 maart 2023