Door North Mississippi Allstars te omschrijven als band doen we de broers Dickinson te kort. Want eigenlijk is NMA geen band meer, maar inmiddels meer een soort van muzikaal instituut; de in 1996 door de broers Cody en Luther Dickinson opgerichte formatie hebben in samenwerking met een scala aan artiesten inmiddels vier Grammy-nominaties achter hun naam staan. Set Sail is inmiddels hun dertiende album!

De Mississippi Blues sound

Het nieuwe album Set Sail staat in het teken van een nauwe samenwerking met Lamar Williams Jr. (vocals) en Jesse Williams (basgitaar en vocals). De beide zonen van wijlen Jim Dickinson weten al jaren op hun eigen wijze hun invulling te geven aan die Mississippi Blues-sound. Ze zoeken regelmatig samenwerkingsverbanden op en Set Sail is hun nieuwe album na een stilte van drie jaar; in 2019 brachten ze Up And Rolling uit waarvoor ze in de categorie “Best Contemporary Blues Album” een Grammy nominatie ontvingen.

Diverse familielijnen kruisen elkaar

Ook op dit album duizelt het je van de familiebanden, relaties en muzikale vriendschappen. Tijdens een bijeenkomst met The Allman Betts Family Revival was er een muzikale klik tussen de broers Dickinson en Lamar Williams Jr., juist…. de zoon van de bassist van de legendarische The Allman Brothers. Maar we horen bijvoorbeeld ook Sharisse Norman én de beide dochters van Luther Dickinson, Lucia en Isla, als backing vocalisten en zo krijgt deze fantastische plaat weer een nieuwe dimensie. Het album wordt geopend met het lome en broeierige ‘Set Sail Part 1’ waarmee we gevoelsmatig afreizen naar de Mississippi regio die zo’n eigen niche heeft ontwikkeld binnen de Blues en meteen drukt Lamar Williams Jr vocaal zijn stempel. Want Williams heeft een mooi uniek stemgeluid met een fraai tembre dat voor stemmige diepgang zorgt. En ook tekstueel is het sterk en actueel als we hem “The water may rise / The water may rise again / But we shall set sail / We may have to move again / But we shall prevail / The water may rise again / But we shall set sail” horen zingen. Vervolgens is daar het wat wiegende ‘Bumpin’ en ‘Outisde’ wordt gekenmerkt door de vocale harmonieën tussen Williams en de beide broers.

Southern soul

Met ‘See The Moon’ noemen we een klein muzikaal uitstapje en dit uiterst funky nummer zorgt voor een mooi vocaal samenspel tussen Williams Jr. en Sharisse Norman. Maar de line-up is hiermee nog niet volledig want met het met strijkers omgeven soulvolle ‘Never Want To Be Kissed’ keren we met gastvocalist William Bell weer terug naar de Memphis-soul. Halverwege is dan daar ‘Set Sail Part II’ dat opgesierd wordt door blazers en strijkers en daardoor weer een eigen karakter krijgt. ‘Juicy Juice’ heeft een fijne basgroove, op het ‘Rabbit Foot’ horen we fraai gitaarwerk en met de afsluiter ‘Authentic’ komt alles nog een keer bij elkaar; sterke compositie en de broers Dickinson en Lamar Williams Jr. die naast elkaar staan. Set Sail is een ijzersterk album geworden. Een fijne plaat vol met Mississippi Blues maar we horen ook andere muziekstijlen terug want de Soul is nooit ver weg. Veel luisterplezier.

11 april 2022