We kennen Zwitserland als het land van het Rode Kruis, de kazen, horloges en de chocola maar met de release van het debuutalbum Demons van de band Nonexister kunnen we nu ook een fraai staatje Industrial Metal toevoegen.

Soms wat duister geluid

De band met Zurich als thuisbasis bestaat uit Marco Neeser [elektronica], Nik Leuth [vocals], Reto “Fu” Gaffuri [basgitaar], Siro Müller [drums] en Silvan Gerhard [gitaar) De albumtitel is een voorbode van het karakter van dit album en de opener ‘Your Pain Up My Veins’ is wat dat betreft absoluut richtinggevend. Diepe bassen, zware riffs en langgerekte en soms schreeuwerige vocale uithalen van Nik zorgen dat je als luisteraar meteen alert bent. Nik Leuth en Marco Neeser vormen het creatieve hart van deze nieuwe band. Ze hadden allebei al ervaring opgedaan in andere bands en hun paden hadden elkaar al eerder gekruist. Ze besloten de krachten te bundelen en een nieuwe band te starten waarbij de focus op industriële metal kwam te liggen. In relatieve rust kregen ze de ruimte om het materiaal te schrijven en leveren nu met Demons een veelbelovend debuut af waarbij actuele onderwerpen als polarisatie in de samenleving niet vermeden worden.

Kraftwerk was onder andere een inspiratiebron

Na die sterke opener gaat de band door met zware beats en drums die hier en daar weer aangevuld worden met fraaie synths. ‘Drowning In The Void’ heeft onmiskenbaar Postrockinvloeden, op ‘How Do You Dare’ vergt Nik vocaal zo nu en dan het maximale van zijn stem en nummers als ‘Storm’ en ‘Head In A Hole’ zitten goed in elkaar met een diepe Rockgroove. Verrassend is ‘Kater’ dat in het Duits wordt gezongen en het supersnelle ‘What A Lie’ dat een wat opgejaagd karakter heeft. Wel is het zo dat juist dit soort songs bijdragen aan de variatie op Demons. Leuk dat in een interview Neeser vertelde dat zijn eerste album Computer World van Kraftwerk was , en No Sleep ‘Til Hammersmith van Motörhead het tweede. Al luisterend naar Demons kunnen we niet anders concluderen dat deze invloeden na al die jaren nog steeds hoorbaar zijn. Luister maar eens naar ‘A Promise In The Air’, waar de keys en synths van Neeser bij aanvang een prominente rol hebben maar ook naar het ingetogen en tijdens de lockdown ontstane ‘Where Does Your Mind Go’. Met Demons levert de Nonexiter een aansprekend debuut af met de nodige diepgang en muzikale finesses. We spreken de overtuiging uit dat dit een blijvertje is. Veel luisterplezier!

24 maart 2024