De populaire Amerikaanse singer-songwriter Noah Gundersen brengt na de single “Sleepless in Seatle” , het album “A Pilar of Salt” uit.  Dit album is volwassener en  gaat dieper qua intentie en beleving dan de voorgaande “Lover” uit 2019.

Na jaren van omzwervingen in een slaapzak heeft hij nu een huis gekocht en een relatie. De balans in zijn leven komt tot uiting in deze plaat, evenals de ervaringen van eerdere samenwerkingen en bands (oa The Courage met zijn zus) zijn hoorbaar.

De openingstrack met “Laurel en Hardy”  is een goede keuze, mooi JJ Gale-achtig gitaarwerk. Eigenlijk staat zijn alle tracks goed. Heel divers en veel mooie geluiden en intense zang karakteriseert deze plaat. “The Coast” is een sfeervolle song met mooie akkoorden. Een parel is nummer 5, “Atlantis” waarbij vriendin Phoebe Bridges in meezingt. De stem van Noah harmoniseert prachtig met die van haar en past goed bij de muziek. De volgende track “Magic Tricks” is eveneens een pakkende song met mooi gearrangeerde muziek.  “Sleepless in Seatle” over het gemis van sfeer en over de herinneringen daaraan zijn mooi weergegeven. Het doet in de verte denken aan “Glory Days” van Bruce Sprinsteen. Tot slot moet “Always there” nog vermeld worden. Deze laatste song van dit album heeft een goede tekst, welke mooi op muziek gezet is.

Samenvattend is dit prachtige, hedendaagse, Indi rock plaat van Noah waarbij de invloeden van Ryan Adams en Neil Young goed toegepast zijn. Een must voor een zichzelf respecterende Noah Gundersen fan.

6 oktober 2021