Nneka – Love Surpreme

Nneka is haar naam; de 41-jarige Nigeriaanse die naast zangeres ook een carrière als beeldend kunstenaar kent en zelfs een graad heeft in antropologie-archeologie.  Geboren in Nigera en dochter van een Nigeriaanse vader en Duitse moeder is Nneka al jaren woonachtig in Hamburg, de stad die haar “Homebase” vormt.

R&B met Afrikaanse invloeden en nog meer

Love Surpreme is pas haar vierde album en we hebben maar liefst zeven jaar moeten wachten voor de opvolger van My Fairy Tales uit 2015. Qua sound zijn er geen schokkende verschillen te ontdekken en het blijft lastig om de singer/songwriter in een hoekje te plaatsen. Als we toch een poging moeten wagen om haar muziek te omschrijven zou het R&B moeten zijn, gecombineerd met Afrikaanse invloeden, Reggae, Soul en Triphop. De al eerder uitgebrachte single en de opener van Love Surpreme, ‘With You’, is hier een mooi voorbeeld van. Met de titelsong, met een subtiele strakke beat, wil de Nigeriaanse aangeven dat er na de donkere periode die achter ons licht betere tijden zullen aanbreken. Gaandeweg het album ontdek je ook dat Nneka over de vaardigheid beschikt om te spelen met haar bijzondere stem die haar schier ongekende mogelijkheden biedt,

Ze put kracht uit haar geloof

Maar zoals aangegeven is Love Surpreme een fijne samensmelting van muziekgenres en -stijlen. ‘Tea?’ is wat meer Dubstep en bij nummers als ‘Yahweh’ en ‘Maya’ pakt ze duidelijk terug naar Afrikaanse invloeden want tot haar 19e woonde ze in de Delta-regio van Nigeria. ‘This Life’, met een mooi timbre in haar stem, is uptempo en uiterst dansbaar, ‘About Guilt’ is een prima single en met het vinnige en wat politiek geladen ‘Yansh’ durft ze zelfs te rappen.  Zo vormen de dertien tracks een mooi verhaal waarbij de sociaal bewogen Nneka zich af en toe kwetsbaar opstelt zoals in het persoonlijke ‘God’s Love’ waarin ze duidelijk maakt nog altijd kracht te vinden in haar geloof; (“You rescued me from my delusion / So You may reveal the truth that sets me free / You kissed away all confusion Only to lift me up so I can see”). En zo blijft het album boeiend en de nummers intrigerend. Op het laatste deel horen we nog het spannende ‘Buckle Up’ met fijne Afrikaanse invloeden en de opzwepende afsluiter ‘Sea’ waar de Nigeriaanse Tiphop combineert met minimalistische piano-aanslagen. Love Surpreme is een bijzonder album en laten we hopen dat een vervolg geen zeven jaar op zich laat wachten. Veel luisterplezier.

14 februari 2022