De veelzijdige Nnamdï Ogbonnaya is een kleurrijk persoon in de muziekwereld; naast zijn solocarrière kennen we hem als multi-instrumentalist, producer en mede-eigenaar van platenlabel Sooper Records. Onlangs bracht Nnamdï zijn vijfde album Please Have A Seat uit en wederom moeten we concluderen dat de Amerikaan een genre overstijgend album weet te produceren.

Wereldvreemde structuren

De korte opener is een soort soundscape waarbij het experimentele element meteen voelbaar is. Het contrast is dan ook groot bij het volgende nummer ‘Armoire’ waarbij hij een wat loom klinkende melodielijn met R&B invloeden combineert met een Rap. Zo wordt al snel duidelijk dat de Amerikaan wederom de weg kiest van onorthodoxe klinkende structuren waarbij hij een heel scala van muziekstijlen met elkaar verweeft. Zo moeten we echt even wennen aan het wat wereldvreemd klinkende ‘Grounded’ en ook ‘Careful’ heeft een onnavolgbare melodielijn. Maar zoals gesteld is de in Chicago woonachtige Nnamdï eigenzinnig en weet hij met tracks als ‘I Don’t Wanna Be Famous’ en het ingetogen ‘Anti’ ook nummers af te leveren die gewoon radiovriendelijk zijn. Niet toevallig zijn beide nummers inmiddels als single uitgebracht

Lastig te ontrafelen

Dat het af en toe voelt alsof de Amerikaan op een evenwichtskoord balanceert blijkt dan weer uit ‘Dibs’ waar een fraaie meanderende akoestische melodielijn naar 27 seconden ontbrand in een kakafonie van hardrockelementen. Iets soortgelijks horen we terug bij een van de langste trakcs op dit nieuwe album, ‘Anxious Eater’. Ook dit nummer heeft dat onstuimige karakter en de gitaarsolo klinkt alsof Brian May namens Queen een bijdrage levert. ‘Smart Ass’ heeft een opgewektheid die we niet eerder hoorden en met ‘Benched’ noemen we waarschijnlijk één van de beste nummers van het album. ‘Lifted’, met een bescheiden akoestische gitaar, is een verrassing en met afsluiter ‘Some Days’ pakt hij nog maar eens terug naar de stemvervormer en enkele wendingen die alleen Nnamdï kan bedenken. Een debuutalbum op het Secretly Canadian label dat niet altijd makkelijk is om te ontrafelen en dat enkele luisterbeurten nodig heeft om te landen. Een aanrader voor liefhebbers van experimentele, vernieuwende artiesten. Veel luisterplezier.

3 november 2022