Newland – Star Collector

Er zijn heel veel artiesten die niet goed gedijen in deze pandemie. Maar voor Newland, de artiestennaam van de creatieve muzikale alleskunner Alex Nieuwland uit Harlingen, lijkt dit niet op te gaan. Star Collector is zijn zesde album en het derde dat hij de afgelopen twee jaar uitbracht.

De “Friese Bries”

Nieuwland groeit op in een muzikaal gezin waar hij voor de gitaar als hoofdinstrument kiest. In zijn jeugd maakt hij deel uit van diverse Amsterdamse bandjes en tijdens zijn studie verhuist hij naar Friesland waar hij deel uit zal maken van de Friese muziekscene, in de jaren ’90 ook wel “Friese Bries” genoemd. Na een periode van relatieve rust waarbij zijn gezin centraal staat is er dan in 2016 toch dat solodebuut Love And War, waar de duizendpoot alle instrumenten voor zijn rekening neemt. Hij bouwt zijn naam als “one-man-band” gestaag uit, maar inmiddels staat Newland in de startblokken om zijn muziek aan een livepubliek te laten horen; niet als eenmansband maar met een aantal muzikanten die

Jaren ’80 goed voelbaar

Op Star Collector toont Newland zijn veelzijdigheid maar weer eens want het album kent verrassende wendingen en de twaalf liedjes zijn niet in één muzikaal hokje te plaatsen. ‘Beat The Clock’ is de catchy opener die over het universele thema van ouder worden gaat; de tijd zal iedereen ooit inhalen! Verder is de invloed uit de jaren ’80 op een groot aantal nummers haast voelbaar; luister naar het uptempo ‘The Laws Of Candy’, het hoekige ‘What’s Going On’ of ‘Dressed To Dazzle’ en met het dromerige ‘Camelot’ noemen we een aangenaam rustpunt. Naast de titelsong met enkele verrassende wendingen noemen we nog ‘Dancing In The Moonlight’ dat lekker voortdrijft op een elektrische gitaar en het rustige ‘I Won’t Cry Your Tears’; waarschijnlijk het mooiste nummer van dit album. We kunnen dan ook niet anders dan concluderen dat Star Collector een aangename verrassing is van Nederlandse bodem en dat we wel nieuwsgierig zijn hoe deze plaat met band gaat klinken. Veel luisterplezier.

3 februari 2022