Ze is openhartig, maakt van haart hart geen moordkuil en heeft vooral via het platform Tiktok een wereldwijde sterrenstatus opgebouwd. Met Young Forever is daar nu het debuutalbum van de Amerikaanse Nessa Barrett en zet ze haar eerste stappen in de grote-mensen-muziekwereld.

Psychiatrische behandeling

We hebben de afgelopen jaren al kennis gemaakt met de 20-jarige Nessa. In 2020 was daar haar debuutsingle ‘Pain’, die overigens niet terug te vinden is op dit album, en vorig jaar was daar de EP Pretty Poison. Centrale nummer op dit album is natuurlijk de al vooruitgesnelde single ‘Madhouse’ en ondanks een catchy melodie is het eigenlijk een “zwaar” onderwerp. Met wat “explicit” tekstgebruik neemt ze ons mee in haar eigen ervaringen rondom een psychiatrische behandeling. Bij ‘fuckmarrykill’ constateren we iets soortgelijks waarbij het wederom de vraag is of Nessa de toch wel zware problemen van de juiste teksten en toon weet te voorzien.

Kwetsbaarheden

Ze opent met het uiterst vrolijke ‘Tired Of Cailfornia’ waarbij ze ons meeneemt in haar gedachtegang over de wereld van Hollywood; onder het laagje vernis heeft ze tot op heden maar weinig echte diepgang ervaren. En dat is ook een beetje de rode draad die we herkennen op Young Forever; ondanks de eigentijds klinkende popliedjes is de vraag of de boodschap wel over komt, iets wat het gevolg is dat ze waarschijnlijk nog niet de juiste tekstschrijvers aan zich heeft weten te binden. Met nummers als ‘Gaslight’, ‘Too Hot To Cry’ en ‘Die First’ manifesteert Nessa zich als een openhartige zangeres die hele fijne uptempo popliedjes kan schrijven. Op het tweede deel kiest ze een meer introverte manier om haar kwetsbaarheden met ons te delen zoals bij het ingetogen ‘Dear God’ en het intieme en mysterieuze ‘Lovebomb’.

Tiktokstar-To-Musician

Met ‘Talk to Myself’ en ‘Decay’ toont de pas 20-jarige een wat meer robuustere zijde van zichzelf en met de korte afsluiter ‘Lucky Star’ waarbij haar stem door een vocoder vervormt wordt neemt ze ons nog een keer mee in haar overpeinzingen als we haar “Waiting ’til heaven’s on my side / So I can sleep at night” horen zingen. Young Forever is een geslaagd debuutalbum geworden en biedt meer dan voldoende aanknopingspunten voor een vervolg. Een aandachtspunt bij deze Tiktokstar-to-musician blijven de teksten want wederom blijkt dat echt goed popliedjes schrijven andere competenties en vaardigheden verlangt dan volgers op Tiktok aan je binden. Veel luisterplezier!

5 november 2022