Het afgelopen jaar heeft de Nederlandse singer/songwriter Jesse Nambiar vooral gekozen om aan zijn liedjes te schaven en zijn debuutalbum af te ronden. Afgelopen weekend was daar de albumrelease van How Would It Feel van dit nieuwe Nederlandse talent.

Succes
Jesse kiest ervoor om te openen met een intieme ballad ‘How Would It Feel’, niet toevallig ook de titelsong. Ook ‘Caroline’ is mooi en sfeervol en wat rijker georkestreerd waardoor het nummer wat meer “power” krijgt maar met ‘Things Get Better’, met een mooie tweede stem op de achtergrond, pakt hij weer terug naar die intieme, akoestische sfeer. Nambyar is dus de artiestennaam van Jesse Nambiar, geen onbekende in de Nederlandse muziekwereld. Als soloartiest kunnen we hem prima plaatsen in de hoek van Indiepop maar hij weet hoe succes kan smaken; hij maakte eerder deel uit van Valerius, de band die in Nederland dan misschien niet zo succesvol is maar in Indonesië een heuse nummer 1-hit scoorde. Dat ligt nu achter hem en hij focust zich nu geheel op zijn solocarrière.

Pop/Rock georiënteerd
Nambyar weet een aangename, warme sound te creëren en dat ook vast te houden bij de wat meer uptempo nummers. Luister maar eens naar ‘Blind Side’ of ‘Drive’ met zijn tempowisselingen en natuurlijk het al eerder uitgebrachte ‘Lost’ dat begint met een akoestische gitaar maar als snel overgaat in een catchy song. En soms is daar toch die verrassing met pop/rock georiënteerde nummers zoals het sterke ‘Friends Online’, ‘Make It Right’ en ‘Strange Desire’. Afsluiten doet hij met ‘Thing Called Life’ in de lijn van de sound van dit album; zijn wat gedempte stem wordt mooi verweven met stemmige synths en diffuus klinkende drums waardoor kracht en ingetogenheid mooi gecombineerd worden.

Eindoordeel
De elf nummers vormen een samenhangend geheel en het is Nambyar gelukt om een prima debuut af te leveren dat we vooral in de hoek van de Indiepop kunnen plaatsen. Mooie ballads worden moeiteloos afgewisseld met wat meer catchy songs. Een hele aardige kennismaking met Jesse Nambiar als soloartiest. Veel luisterplezier.

3 november 2021