De Britse rockband Muse gaat altijd op zoek naar het randje van het verwachte en gaat hier dan net overheen. Ook op dit album is een andere Muse te horen dan de mensen kennen. Het negende album van de band wijkt nogal af van de eerste albums. Dit nieuwe album sluit wel goed aan op het voorlaatste album ‘Simulation Theory’.

Het album opent met heerlijke popsongs die tegen de dance aanschuren. De single ‘Won’t Stand Down’ verscheen al in januari en gaf nog de vertrouwde Muse sound. Toen echter in maart ‘Compliance’ verscheen gingen de dancelights schijnen als nooit te voren. Dit doen ze nog eens dunnetjes over met het nummer ‘You Make Me Feel Like It’s Halloween’, met hierin een Yes-achtige sample van ‘Owner Of A Lonely Heart’ verwerkt. Pakkend en swingend tegelijk, maar echt een megahit zal het wel niet worden.

Het openingsnummer ‘Will Of The People’ is een lekker toegankelijk nummer waarmee ze ook de shows prima mee kunnen openen. De piano songs ‘Liberation’ en ‘Ghosts (How Can I Move On)’ doen denken aan Queen, maar die ook geschreven zouden kunnen zijn door de ondergewaardeerde Robbie Valentine. Met ‘Verona’ presenteert Bellamy zich als een moderne versie van Freddie Mercury. De band gaat vervolgens weer ouderwets te keer met ‘Kill Or Be Killed’, en ‘Euphoria’ maakt het geheel tot een waar pop- en dancefestijn.

Met dit album gaat Muse even een stapje verder en presenteert zich als een moderne rock-act. Met een mix van oude en nieuwe songs zal dat live ook zeker het geval zijn. Tot slot weet Muse dit album met ‘We Are F* F*’ goed af te sluiten. Muse is echt een van de beste rock-acts van deze tijd!

Copy-edit: 25-8-2022

22 augustus 2022