De Britse band Motorhead is sinds het overlijden van Lemmy niet meer. Rond december verschijnt er dan meestal een album dat deze band doet herinneren. De serie jubileum albums komen voorbij en nu is het tijd voor Another Perfect Day.

Deze hardste heavy metal act die de volume knop op de versterkers wel wist te vinden. Dat betekend voor velen dat het hard en veel lawaai is. Dat de band heerlijke stevige songs produceerde is waar.  Vanaf het debuutalbum was Fast Eddie gitarist en dat eindigde met het album Iron Fist. Hij was het niet eens met de muzikale lijn en voegde zich bij Fastway. Zijn vervanger werd Brian Robertson van Thin Lizzy. Een heel andere gitarist die meer melodie in de gitaarpartijen bracht.

Dit hoorde direct met het eerste nummer van dit album. ‘Back at The Funny Farm’ blijft een herkenbaar uptempo Motorhead song dat al snel een andere inpact kreeg wanneer Shine door de speakers klinkt. Het album is melodieuzer al heeft het Lemmy zijn beheersing en veel frustratie gekost. Robertson nam de tijd voor de opnamen, terwijl Lemmy en drummer Phil Taylor het gewend waren dat Eddie het snel op tape had.

Maar dan krijg je geen songs als ‘Dancing On Your Grave’ en ‘Rock It’. Het zijn songs in de lijn van de snelle Thin Lizzy songs als ‘i Am A Rocker’. Dat de keus van Lemmy om Robertson aan te nemen werd het probleem als maar groter. Robertson wilde geen good old Motorhead classics als Ace of Spades, Bomber etc spelen, omdat hij dit niet kon. Het gevolg is dat het album een korte promo tour kende. Another Perfect Day is dan ook ironisch bedoeld en Robertson kon snel de biezen pakken.

De show van 22 juni 1983 is aan dit album toegevoegd. Met songs van het album en de b kanten die men op de b kanten van de singles had geperst. Prima songs en met een melodie die niet altijd bij Lemmy zijn ruwe stem past. De fans wisten ook niet goed hiermee om te gaan. Al was het best een goed Motorhead album.

Er werd snel een verzamelalbum No Remorse gepresenteerd. Taylor vroeg Lemmy om de Walish gitarist Phill Campbell te vragen. Hij speelde support act voor Motorhead en Michael Burston “Wurzel’ als tweede gitarist zou een prima alternatief voor Fast Eddie Clarke  zijn.
Wurzel overleed in 2011, Lemmy en Phil Taylor in 2015 en Fast Eddie in 2018.

5 november 2023