Miriam Moczko – Heimat

De titel van het volwaardige debuutalbum van de Nederlandse Miriam Moczko is Heimat. Het is een meer dan persoonlijk album geworden vol met klassieke elementen dat de Arnhemse weet te combineren met smaakvolle Folkpop.

Klassiek geschoold

Zelf zegt ze over dit album: ”Heimat is een album over mijn familiegeschiedenis en die van mijn ouders en voorouders. Over onze wortels, die liggen in de provincie Opper-Silezië in Polen, dat voor WOII nog Duitsland was. Over het trauma van deze oorlog maar ook over de relatie met mijn ouders die vertrokken naar West-Duitsland. Opgroeien en opgevoegd worden door ouders met een andere moederstaal dan de mijne”. Op het eerste zicht dus best zware onderwerpen die dan ook op een hele mooie wijze muzikaal vorm krijgen door de Miriam. Ze leerde al op vroege leeftijd viool spelen, is klassiek geschoold en we kunnen haar kennen vanuit haar rol in bands zoals Kit For The Delicate. Voor dit album verzamelde ze een aantal muzikanten om zich heen zoals Gijs Coolen en Lavalu, die ook de productie voor haar rekening nam.

“thuis voelen”

De elf liedjes vertellen dus een mooi intiem verhaal dat vorm krijgt persoonlijke teksten die in het bijgevoegde boekje extra tot leven komen door enkele foto’s uit het verleden van Miriam. De al eerder uitgebrachte single ‘White Wall’ is de opener van dit debuut en de intieme sfeer is meteen aanwezig; naast de expressieve stem van Miriam zijn daar de strijkers en subtiele percussie die voor het akoestische karakter zorgen. Vervolgens is daar het zeer ingetogen ‘Cage’ waarmee ze ons terug neemt naar haar jeugd. Het thema “thuisvoelen” loopt als een rode draad door dit album en dat is met de geschiedenis van Miriam die zowel in Polen, Duitsland en Nederland opgroeide en in totaal 14 keer verhuisde niet vreemd. Misschien dat een nummer als ‘Fallen Bird’ het dichtst bij dit thema komt (“We’re Going Home You Said / Back To The Town You Said / Where We Belong”). ‘Brothers’ klinkt lichtvoetig maar daar tegenover staat dan weer ‘Battered Ground’ dat door het strijkersarrangement een wat melancholisch karakter meekrijgt.

Samenwerking met Lavalu

Ondanks het vaak spaarzame instrumentarium zijn er zo nu en dan verrassingen zoals bij ‘Fallen Bird’. En binnen dat instrumentarium wordt er opvallend vaak gebruik gemaakt van fingerpickin’, of het nu op gitaar of strijkers is. Luister maar eens naar ‘Endless Blue’ waar deze techniek de melodielijn grotendeels bepaalt. Zoals bekend zijn er dwarsverbanden tussen Miriam en Lavalu en naast het feit dat zij dit album produceerde schreef ze ook mee aan ‘Sweet Relief’, ook weer zo’n fijn klein nummer waar die heldere stem van Miriam tot wasdom komt. Met het toepasselijke en soms vrolijk klinkende ‘Home’ wordt dit erg geslaagde debuutalbum afgesloten. De kracht van het album zit waarschijnlijk in de combinatie van de mooie, expressieve stem van Miriam, de Folkachtige arrangementen met hier en daar dat klassieke instrumentarium als cello en viool. Veel luisterplezier.

5 mei 2022