Het is zomer in Nederland. De zon staat hoog aan de hemel en met een verfrissend drankje in de hand wordt het lastig om niet te bewegen als de klanken van het nieuwe album Living In A Haze van Milky Chance uit de speakers stromen.

Ongekend aantal streams

Living In A Haze is het vierde album alweer van de Duitse jeugdvrienden Clemens Rehbein en Phillipp Dausch die als Milky Chance inmiddels een succesvolle carrière hebben opgebouwd. Op dit moment touren ze intensief door Amerika met meer als veertig speeldata om ook in dat immense land voet aan de grond te krijgen. Maar onderschat de Duitsers niet; met de hit ‘Stolen Dance’, die hun doorbraak betekende, hebben ze inmiddels meer dan 1 miljard streams gescored op Spotify en ze stonden op grote podia over de gehele wereld. Tijdens de pandemie begon het creatieve proces dat resulteerde in deze twaalf tracks die het album haalden en die de opvolger vormen van hun laatste album Mind The Moon dat in 2019 uitkwam

Divers en reggea-invloeden

Living In A Haze wordt geopend met de titelsong die al eerder als single uitkwam. Lekker upbeat, zeker catchy en dansbaar en de bedoeling van het duo wordt meteen duidelijk. (“I been up a couple days I wonder why/I been living in a waze what a foolish life”) Vervolgens volharden de twee vrienden in dansbare, aansprekende nummers waarbij stilzitten dus lastig is en waar slim gitaarriffs en stuwende percussie wordt gehanteerd. Nummers als ‘Colorado’, ‘Like A Clown’ en de reggae-invloeden bij ‘Flicker In The Dark’ waarbij het duo vocaal wordt bijgestaan door de Malinese zanger Fatoumata Diaware, zorgen voor het constante niveau op Living In A Haze. Verder is ‘Synchornize’ een hele fijne track vanwege het wat “retro”-achtige karakter dat moeiteloos wordt gecombineerd met een beat waardoor dit nummer toch wel tot het hoogtepunt van het album wordt gepromoveerd.

Charlotte Cardin

Overigens is niet alles is even aansprekend; nummers als ‘Better Off’ en het uptempo ‘Purple Tiger’ missen de glans en zijn flinterdunne producties. ‘History Of Yesterday’ moeten we tippen als hoogtepunt en op dit nummer horen we de Canadese zangeres Charlotte Cardin vocaal een bijdrage leveren. Het wat lome en met R&B invloeden doorspekte nummer heeft ook zo’n fijne zomerse vibe. Overigens wordt dat gevoel pas bij de afsluiter ‘Frequency Of Love’ ontkracht; dit is de enige keer dat de energie niet aanwezig en het wat ingetogen nummer voelt dan ook een beetje als een vreemd eend al is het wel een fijne track om na die zomerse middag af te schalen. Living In A Haze is een herkenbaar album van Milky Chance met enkele nummers die absoluut een hit-in-de-dop zijn. Veel luisterplezier!

21 juni 2023