Miles Kane loopt al enkele decennia mee in de muziekindustrie. Solo maar zeker ook door de rol die hij in een band als The Shadow Puppets vervuld heeft de 37-jarige Britse rocker zijn sporen verdient. Onlangs leverde hij met One Man Band zijn vijfde soloalbum af.

The Shadow Puppets

Overigens moeten we terugkeren naar 2016 toen het laatste album Everything You’ve Come To Expect van The Shadow Puppets uitkwam. Daarvoor was Kane frontman van The Rascals. Tijdens een optreden als voorprogramma van de Arctic Monkeys ontstond zijn vriendschap met Alex Turner. Die vriendschap resulteerde dus in de uiterst succesvolle band The Shadow Puppets maar rondom deze band is het dus al best wat jaren stil. Tussendoor was daar ook een solocarrière vol met gitaar gedreven Indierock waarbij we met terugwerkende kracht kunnen stellen dat het ene soloalbum succesvoller was dan het andere. Met One Man Band levert Kane nu zijn vijfde album als soloartiest af en keert hij toch wel terug naar zijn vertrouwde geluid.

Gitaargedreven catchy rocksongs

Met de vooruitgesnelde single “Troubled Son’ werd al een tipje van de sluier opgelicht en werden we als luisteraar al voorzichtig enthousiast. Na het wat minder goed ontvangen Change The Show, waar Kane uitweek naar een wat meer Soul georiënteerd geluid uit de jaren ‘60, klinken de gitaarriffs op deze aanstekelijke opener weer vertrouwd maar zeker verfrissend. Vervolgens worden we bij het energieke ‘The Best Is Yet To Come’, met een vette basriff als richtinggever, op een onvervalste gitaarsolo getrakteerd. Ook de titelsong kunnen we als energiek omschrijven met die herkenbare stem van Kane en het vinnige en gitaar gedreven ‘Heartbreaks’ is een ideaal nummer om een volle zaal mee te krijgen. Zo kunnen we na het eerste deel van One Man Band niet anders concluderen dan dat het album een beetje voelt als een hernieuwde kennismaking.

De stem van Kane is het cement van de plaat

Toch durft Kane ook buiten de lijntjes te kleuren én tegelijkertijd vast te houden aan zijn “rock-formule”. Luister maar eens naar het toegankelijke en ijzersterke ‘The Wonder’ of  naar ‘Baggio’ (een ode aan de voetballer Roberto?), waarschijnlijk het meest radiovriendelijke nummer op dit nieuwe album. Daarentegen klinkt het wat “woozy”-achtige ‘Ransom’ iets te veel als de spreekwoordelijke vreemde eend en ook het akoestische en de met wat echo omgeven afsluiter ‘Scared Of Love’ voelt als niet helemaal passend. Tussendoor is er nog wel het spannende ‘Heal’; de gitaren zorgen voor een vleugje mysterie en duisternis, de “break” is slim en Kane zorgt vocaal voor het cement dat alle “bits and pieces” aan elkaar lijmt.  Miles Kane keert met One Man Band terug naar zijn roots, zo veel is wel duidelijk. Geholpen door vrienden zoals Tom Ogden (Blossoms), Keiran Shudall (Circa Waves) en steun en toeverlaat bij het schrijven Jamie Biles is Kane klaar om het publiek wederom te veroveren. Op dit moment staat er alleen een tour door de UK op het programma dus zullen we het in Nederland met het album moeten doen. Veel luisterplezier!

14 augustus 2023