De Australische band Midnight Oil scoorde in de jaren 80 enorme hits als ‘Blue Sky Mining’ en ‘Bed Are Burning’. Alleen is deze band voor Australië meer dan poprock act. De band weet met hun maatschappelijke teksten thema’s bespreekbaar te maken. Uiteindelijk weet de zanger Peter Garrett tot in het kabinet zitting te nemen. Nu is de band terug met een duidelijk statement RESIST!

Milieu-rock

Het is het dertiende album van de band en wellicht hun laatste. Althans de laatste waarbij de band een tour aan koppelt. Het is het eerste album met nieuwe songs sinds 18 jaar. De band weet nog steeds de maatschappelijke problemen als het klimaat en onrecht aan de kaak te stellen.

‘Rising Seas’ maakt dit weer duidelijk, zoals Midnight Oil dit ziet. Het hoesje refereert hieraan door het blauwe water links (smelten van de noord- en zuidpool) en de rode hitte (rechts de warme van de bosbranden). Dit thema komt op dit album met o.a. ‘Lost At Sea’ en ‘To The Ends of the Earth’ veelvuldig voorbij. Met alles waar je je recht op wil halen moet je schrijven tot je een ons weegt. En wie de noodzaak niet ziet maakt zich hierom niet druk, totdat… is de boodschap van ‘At The Time of Writing’.

Wereldact behalve in Nederland

Is het alleen maar zware kost?? Misschien, maar wel gestoken in mooie songs vol heerlijke ritmes en rockt als vanouds. Midnight Oil mag dan op leeftijd zijn en is vorig jaar hun bassist Bones Hillman overleden. Toch weet de band een heerlijk en goed album te brengen en is het niet voor niets dat dit album nummer 1 in Australië staat en aansluit bij veel landen. Opvallend is dat Nederland hier weinig of geen aandacht aan besteed, terwijl de radiozenders, festivals en podia schreeuwen dat alles zo groen en klimaat neutraal moet zijn.

14 maart 2022