Mickelson – Known To Be Unknown

Known To Be Unknown is het vierde album van de uit San Francisco afkomstige singer/songwriter Scott Mickelson. De man is een veelzijdig muzikant en bespeelt zelf zo’n beetje alle instrumenten en daarnaast produceerde hij dit nieuwe album ook. Hij loopt al sinds de jaren ’80 mee in de muziekwereld en we kennen vanwege zijn aandeel in de band Fat Opie. In 2005 was daar met Flickering zijn solodebuut en sindsdien heeft hij binnen de rootswerld zijn plek wel veroverd.

De verdeeldheid onder de Amerikaanse bevolking

Bij de eerste tonen van opener ‘UNarmed American’ stromen de klanken van een banjo de huiskamer in; het wapenbezit en -geweld in de VS vormt het centrale thema op dit nummer dat gaandeweg knap wordt uitgebouwd tot een opwindende rocksong waarbij Mickelson een tiental stemmen om zich heen vergaarde om het refrein krachtiger te laten klinken. Overigens horen we die banjo nog wat vaker terug zoals bij het ijzersterke en wat meer Folkachtige ‘A Murder Of Crows’. Hier is de verdeeldheid omtrent de aanpak van de pandemie het centrale thema als we hem “Because we’re giving up our freedom / For temporary safety / A conspiracy of ravens / We’re a murder of crows” horen zingen. ‘Only Ugly When You Cry’ deint lekker weg op een vloeiende melodie en ook hier is dat typische snaarinstrument in de juiste verhouding aanwezig. Overigens is zijn politieke engagement niet vreemd want ook op zijn laatste album Drowning In An Inflatable Pool vormt de onvrede met de regering Trump zo’n beetje de rode draad.

Eén nummer in twee totaal verschillende uitvoeringen

Ondanks het relatieve korte album met “slechts” negen songs valt er op Known To Be Unknown meer te ontdekken. Ook weer geschreven in Covid-tijd schuwt hij zoals al eerder aangeven bepaalde maatschappelijk thema’s niet. ‘Go To Bed Hungry’ klinkt urgent en intens en met het wat rauwe en ongepolijste ‘Ithaca’ levert hij een onvervalste rocker af. Ergens op het snijvlak van Bluesrock en Rock komen we dan nog ‘Die Trying’ tegen waarbij de Amerikaan wel erg vette gitaarriffs produceert. Ook verrassend zijn de twee instrumentale tracks; op ‘Chicago Transit Authority’ toont Mickelson zijn voorliefde voor blazers en zijn Jazzelementen duidelijk hoorbaar. Verder is het uiterst funky klinkende nummer een directe verwijzing naar de beginperiode van de legendarische band Chicago. ‘Blur In The Memory’ is die andere instrumentale track; stuwende drums en gierende gitaren zorgen voor adrenaline maar met amper een minuut is het nummer te kort. Afsluiten doet hij met een akoestische versie van ‘UNarmed American’; het is Mickelson die zichzelf op banjo begeleidt en bewijst dat je een nummer in verschillende uitvoeringen kunt uitbrengen zonder aan kracht in te boeten. Known To Be Unknown is een verrassend sterk en boeiend album waarmee de Amerikaan zijn veelzijdigheid nog maar eens bewijst. Veel luisterplezier.

27 april 2022