Mickael Karkousse – Where Do We Begin

De Belgische elektroband GOOSE kent de frontman Mickael Karkousse. Hij deelt zijn eerste solo EP ‘Where Do We Begin’, samen met een video voor zijn nieuwste single ‘All My Life’.
Mickael werkte voor ‘Where Do We Begin’ samen met de Franse producer Victor Le Masne (Housse de Racket, Kavinsky, Gaspard Augé,…). Door de synergie met Le Masne, die een herkenbare sound in het geheel brengt, kon Mickael Karkousse zich helemaal ontplooien als soloartiest.

Het duo kiest voor gevoel boven vorm waardoor Mickael vluchtige momenten van romantiek en inspiratie weet te verweven in zijn elektronische muziek. De rode draad door de EP is dan ook een diep verlangen naar verbinding en een ultiem gevoel van vrijheid. “Veel van mijn nummers kun je lezen als een script, het is bijna een filmscenario. Ze zijn een ode aan dat moment in je leven waar je alles voor de eerste keer beleeft. Wanneer ik muziek schrijf en ik geluiden hoor die me inspireren, dan voel ik dat ook aan als een scène in een film.  En dat is altijd heel romantisch”, aldus Mickael.

Met All My Life weet de man een herkenbare dance sound te produceren. De tekst op het nummer wordt herhaald als een rustgevende mantra – zoals vocal loops op dance tracks – en de woorden krijgen hierdoor een compleet nieuwe betekenis. Toch weet hij met ‘Never Give Up’ het verhaal niet echt spannend te krijgen en met ‘Where Do We Begin’ krijgen we wat meer tempo en energie in het album. Wanneer de 80’s song ‘On A Train’ tot een van de potentiele hit popsongs kan horen is dat het hoogtepunt van deze EP. De relaxte popsound kan rustgevend werken of averechts.

Voor de video van ‘All My Life’ werkte Mickael samen met regisseur Grégoire Dyer:
“De manier waarop Greg naar mode kijkt en hoe hij collecties in video’s vertaalt is heel verfrissend: met een eerlijke blik en met humor maar altijd met klasse”, vertelt Karkousse. “Dat werkte inspirerend voor mij en ik ben heel blij dat we samen aan deze video konden werken. Aangezien mijn teksten vaak als scripts lezen, hebben we de video precies op die manier benaderd en de woorden naar beeld vertaald:  exact waar ik van droomde terwijl ik de nummers schreef”.

10 december 2021