Michael Patrick Kelly - B.O.A.T.S.

Michael Patrick Kelly – B.O.A.T.S.

De Iers/Amerikaanse singer/songwriter Michael Patrick Kelly is één van de kindsterren die The Kelly Family wereldberoemd maakten en waarvoor hij op 15-jarige leeftijd hij al de hit ‘An Angel’ schreef.  In 2003 maakte hij zijn solodebuut waarna hij zich in een klooster terugtrok.  De afgelopen tijd is het het stil geweest en we hebben vier jaar moeten wachten op het vervolg van ID maar met B.O.A.T.S. is de in Duitsland zeer populaire artiest terug. Met The Kelly Family had “Paddy” wereldwijd succes maar als soloartiest is hij in ons land een relatieve onbekendheid. In Duitsland is hij echter een tv-persoonlijkheid en de charismatische 43-jarige singer/songwriter was coach in de Duitse editie van The Voice en presentator van de Tv-show “Sing My Song”. Maar met B.O.A.T.S. (Based On A True Story) is Kelly terug met een nieuwe muziek dat een aangename blend van pop is met de nodige variatie. De titelsong en opener is een mooi, uitgebalanceerd Folkachtig nummer en wordt opgevolgd door ‘Diamonds & Metals’ dat gaandeweg wordt uitgebouwd en waar Kelly ook laat horen vocaal uit verschillende vaatjes te kunnen tappen.

Pop, Hip-Hop, Country, het komt allemaal voorbij

Met een muzikale achtergrond zoals Kelly is het natuurlijk niet vreemd dat Folk maar ook ballads erg goed bij hem aanvoelen. Een nummer als ‘Blurry Eyes’ roept herinneringen aan Leo Sayer’s ‘Orchard Road’ en de pianoballad ‘Paragliding’ krijgt door de strijkers een extra emotionele lading. Maar op B.O.A.T.S. laat Kelly horen binnen het spectrum van Pop te kunnen variëren; nummers als ‘Beautiful Madness’ ‘Running Blind’ en het met een vleugje Hip-Hop overgoten ‘Fake Messiah’ zijn gewoon soepele popliedjes en het haast zomers klinkende ‘Throwback’ is zo radiovriendelijk dat het toch wel door de hitstations opgepakt zou moeten worden

Een duet met Ilse DeLange

Niet helemaal toevallig is de samenwerking met Ilse DeLange op B.O.A.T.S. aangezien de Nederlandse singer/songwriter ook in Duitsland hard aan haar carrière aan het werkt. Het CountryFolk-achtige duet ‘The World’ is wat vlak en behoort niet tot de beste nummers op dit vijfde album. De beste nummers zijn waarschijnlijk juist die tracks waar de Amerikaan enigszins uit zijn comfortzone treedt zoals bij ‘Earthquake’, dat een klein beetje Rockpop georiënteerd is. Bij het krachtige ‘America’ doet Kelly er zelfs een schepje bovenop en ook de al eerder genoemde titelsong behoort bij de betere songs. Bij de afsluiter ‘Home’ trekt de Kelly nog één keer de gevoelige kaart; de sfeervolle ballad wordt mooi opgebouwd en het achtergrondkoortje en de strijkers zorgen voor de melancholische lading.

Zorgt B.O.A.T.S. voor de doorbraak in Nederland?

B.O.A.T.S. is gewoon een prima popalbum met bijna een uur speeltijd dat voldoende variatie biedt en waarbij Kelly ook nog eens bewijst pakkende teksten te kunnen schrijven. De 16 nummers hebben verschillende stijlen; Hip-Hop, ballads, Rockpop en een duet en Kelly laat zien dat hij het moeiteloos aankan. Het is ook een album dat makkelijk weg luistert en erg radiovriendelijk is dus de weg naar een doorbraak in Nederland lijkt me niet uitgesloten. Veel luisterplezier.

27 november 2021