Michael Bublé – Higher

Deze week zag het elfde album van de uiterst sympathieke Canadese crooner Michael Bublé het daglicht. Vier jaar na zijn laatste album Love is daar nu Higher, waar we naast een aantal bekende en minder bekende covers ook drie nieuwe nummers horen.

Heerlijk grappige videoclip

Bublé opent dit nieuwe album met het opvallend poppy en catchy ‘I’ll Never Not Love You’ waarmee hij toch een wat andere sound laat horen dan dat we van hem bekend zijn. De bijbehorende video is wel aan te bevelen; samen met zijn echtgenote en actrice Luisana Lopilato speelt hij enkele scenes uit wereldberoemde Romcom’s na. Vervolgens is daar de al aangekondigde cover van McCartney’s ‘My Valentine’; versierd met strijkers is dit een uiterst romantische versie geworden die perfect binnen het oeuvre van Bublé past. Ook zijn vertolking van ‘Make You Feel My Love’ (Bob Dylan)  wordt vormgegeven door wat romantische arrangementen

Terug naar de zwart-wit periode

Naast de opener zijn er dus nog twee eigen nummers; titelnummer ‘Higher’ is uiterst dansbaar met een Latin tintje en ‘Mother’, een gevoelige ballad. Vaak is Bublé op zijn sterkst als hij terug keer naar de zwart-wit periode en ‘A Nightingale Sang in Berkely Square’ klinkt dan ook vertrouwd; Bublé als sympathieke crooner begeleidt door een big band. Nummers als ‘Don’t Get Around Much Anymore’ (1942 Duke Ellington) en de ui 1936 afkomstige afsluiter ‘Smile’ die we allemaal nog van Charlie Chaplin kennen. Tussendoor is daar nog het soulvolle ‘Bring It Home To Me’ (Sam Cooke) en ‘You’re The First, The Last, My Everything’ heeft een paar luisterbeurten nodig om in te dalen.

Duet met Willie Nelson

Natuurlijk mag een duet niet ontbreken en Bublé gaat hiervoor de samenwerking met Willie Nelson aan; een uitermate smaakvolle versie van de klassieker ‘Crazy’ is het eindresultaat. Higher is een album van hoog niveau met de ingrediënten die je van Bublé mag verwachten. Enige puntje van kritiek is dat hij ook nu kiest voor de relatief veilige route van overwegend covers. Ondanks dat Higher weer lekker weg luistert spreken ook wij de wens uit dat bij een volgend album de nadruk ligt op echt nieuw, eigen geschreven materiaal. Veel luisterplezier.

31 maart 2022