Hij is inmiddels 70 jaar maar we horen nog steeds geen sleet op zijn stem. Spark Of Light is de titel van het nieuwe album van de inmiddels 70-jarige Michael Bolton.

Meer dan 70 miljoen! verkochte albums

Je zou het wellicht niet zeggen maar de man die met ‘How Am I Supposed To Live Without You’ zijn grootste hit kende begon in de jaren ’80 als frontman van de Hardrockformatie Blackjack. Aan het einde van dat decennium en In het begin van de jaren ’90 veranderde hij van muzikale koers want het rauwe randje in zijn stem leende zich ook erg goed voor Soul. Hij kende grote successen, verkocht meer dan 70 miljoen! albums en ontving meerdere Gammy-Awards en American Music Awards. Spark Of Light is een album met tien volledig nieuwe nummers, mede door Bolton zelf geschreven vanachter zijn piano.

Pop, Soul en zelfs Folk

Natuurlijk komen we nummers tegen die herkenbaar en vertrouwd klinken. Luister maar eens naar de gevoelige ballad ‘Eyes On You’, het iets te pompeuze ‘Home’ en ‘Whatever She Wants’. Hier klinkt Bolton vertrouwd en is hij misschien ook wel op zijn best; gevoelige, met romantiek en liefde doorspekte ballads die zich perfect lenen voor de bijzondere stem die de in New Haven geboren Amerikaan heeft.  De mooiste in dit rijtje zal waarschijnlijk de pianoballad ‘We Could Be Something’ zijn; hier heeft Bolton een fraaie balans gevonden tussen compositie, melodielijn en zijn stem. Maar op Spark Of Light vinden we ook enkele eigentijds klinkende uptempo nummers terug zoals de soulvolle titelsong en de hoopvolle afsluiter ‘Out Of The Ashes’. Met ‘Beautiful World’, met Justin Jesso die een vocale bijdrage levert, en ‘Just The Beginning’ wordt de Pop-kaart gespeeld en met het wat Folkachtige ‘Running Out Of Ways’ verrast Bolton ons oprecht. Met Spark Of Light levert Michael Bolton een prima album af en het is meer dan tien jaar geleden dat hij een album met écht nieuw werk afleverde. Het is niet vernieuwend en het klinkt wederom vertrouwd maar Bolton dwingt absoluut respect af met Spark Of Light. Veel luisterplezier!

20 juli 2023