Na ruim twee jaar in de maak is vandaag het elfde studioalbum 72 seasons van Metallica uit! Gisteren was er al een wereldwijde albumpresentatie in de bioscopen en gelukkig kon ik erbij zijn. Voor mij gaat er qua muziek niets boven een live concert, maar muziek beluisteren en zien is weer een heel andere beleving dan thuis natuurlijk. Zo ben ik een paar jaar geleden nog naar de concertregistratie met Metallica’s S&M2 geweest. Destijds bij Pathé Zwolle, nu bij Pathé Leeuwarden. Wel met een zak gezouten karamelpopcorn erbij, want daar had ik zin in en popcorn eten en headbangen kan prima tegelijk.

72 seasons is een goed album! Het is modern, trashy en het heeft toch ook echt het herkenbare Metallica geluid; Hetfields indringend geschreven en gezongen teksten, Hammets snelle en melodieuze gitaarsolo’s, Ullrichs energieke drums en Trujillo’s zware baslijnen. 72 seasons heeft over het geheel een gloomy sfeer en met name de tweede helft is verrassend. Net wat heavier dan de eerste helft. Qua heaviness was ‘Crown of barbed wire’ een verrassing en een ander opvallend nummer was de afsluiter ‘Inamorata’. Met ruim elf minuten het langste Metallica nummer ooit.

Nog een toelichting op de titel 72 seasons. Deze slaat op de eerste achttien jaar van je leven waarin je gevormd wordt naar je ware of je onechte zelf en hoe je je daarna ontwikkelt. Er is gekozen voor deze als openingstrack omdat de uitleg het beste de lading van de hele album dekt, maar het heeft ook een sterke intro wat goed werkt als opener.

Metallica gaat hun komende wereldtour op een bijzondere manier vormgeven. In elke plaats worden er twee concerten gegeven (met één dag er tussen). Beide concerten hebben een andere setlist dus geen enkel nummer zal twee keer gespeeld worden. Op beide avonden zijn er ook andere bands in het voorprogramma. Aanhakend hierop kwam Metallica aan het einde van de film nog met een toffe mededeling. Op 18 en 20 augustus worden de concerten in Texas wereldwijd live uitgezonden in de bioscopen.

Tracklist

1. 72 seasons
  2. Shadows follow