Afgelopen weekend was de albumrelease van het derde album Changing Lanes van de Rotterdamse singer/songwriter Maurice van Hoek.

Keuzes in het leven

Natuurlijk was Rotown gastheer van deze release, zijn eerste na Traveling Man uit 2018 en de in 2019 uitgekomen EP Church Sessions. Hij werd en wordt direct geassocieerd met Americana muziek maar na enkele luisterbeurten van dit nieuwe album Changing Lanes kunnen we hem beter als oprechte singer/songwriter betitelen. Dat hij hier en daar Americana, Westcoast en Country invloeden verwerkt kunnen we niet ontkennen maar we willen van Hoek niet in een bepaald keurslijf wringen. De pianoballad ‘Old Enough To Know Better’ is een verrassende keuze maar kan ook als een signaal gezien worden. Vervolgens is daar de uptempo titelsong die wél dat “rootsy” karakter heeft en natuurlijk een verwijzing is naar keuze die nu eenmaal in het leven gemaakt worden. Door iedereen en dus ook door van Hoek.

Diverse muziekstijlen

Dat van Hoek zijn sporen verdiend heeft is niet onbekend, Hij werkte samen met Douwe Bob en ook met het Harlingse talent Boaz. Dit nieuwe album kent feitelijk twee delen waarbij het eerste deel wat meer ingetogen is. De ballad ‘Empty Without You’ en ‘May I Have This Dance’ hebben wat Country-invloeden terwijl het kleine ‘Call You Mine’ gewoon een mooi luisterliedje is. Het tweede deel is wat meer uptempo, spannender en veelzijdiger. ‘Break Down And Call’ is soulvol, met het deinende ‘Anything At All’ is daar een stukje Westcoast-sound en bij het broeierige ‘It Takes Two To Tango’ horen we dan de Americana invloeden. Maar ook op het tweede deel kiest van Hoek voor wat rustiger werk. ‘Keep You Off My Mind’ maar vooral ‘Innocence’ zijn prima songs waarbij de Rotterdammer ook nog eens bewijst een meer dan prima gitarist te zijn. Bij de afsluiter ‘Dancing In The Rain’ lijkt het alsof van Hoek pas echt alle schroom van zich af durft te gooien; het is het meest stevige nummer en doet wat aan de tijd van de Classis Rock denken. Changing Lanes is een meer dan prima productie van Nederlandse bodem waarbij van Hoek diverse stijlen in zijn nummers durft te verweven. Veel luisterplezier!

31 mei 2023