De titel van het tiende soloalbum van de alom geprezen Canadese Bluesgitarist en singer/songwriter Matt Anderson is The Big Bottle Of Joy geworden, genoemd naar zijn begeleidingsband.

Een dunne lijn tussen Blues en Soul

Soul en Blues liggen volgens de kenners dicht tegen elkaar aan en vaak zijn het twee stijlen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ze gaan over datgene dat we in ons hart voelen en vervolgens uitspreken en Andersen beheert met zijn machtige stem deze kunst als geen ander. The Big Bottle Of Joy is alweer het tiende album van de sympathieke Canadees die de afgelopen 15 jaar een meer dan respectabele carrière heeft opgebouwd en bekend is om zijn nooit aflatende energie en ongekend aantal optredens dat hij doorgaans jaarlijks geeft.

Credits voor de band

Vanaf de eerste klanken van opener ‘Let It Slide’ is daar weer die herkenbare sound van Andersen terug; zijn diepe, wat rauwe stem en je weet als het ware dat de kraaloogjes van deze stevige Canadees stralen. De Bluesvolle openingstrack heeft een fijne  uptempo vibe en meteen is daar de inbreng van Chris Kirby op zijn Hammond nadrukkelijk aanwezig alsmede de achtergrondzang van Reeny, Haliey en Micah Smith. Vervolgens is daar het iets meer genuanceerde ‘So Low, Solo’ en hier wordt die scheidingslijn tussen Blues en Soul al erg dun. Bij het soulvolle ‘Hands Of Time’ is de scheidingslijn verdwenen, ‘Rollin’ Down The Road’ is een hele fijne Bluesshuffle en ‘What’s On My Mind’, waar we Andersen met zijn stem horen spelen, is één van de meest opzwepende tracks van dit nieuwe album waarbij zijn band ook absoluut alle credits verdient.

Ook rustiger werk

Maar we weten na negen albums dat de Canadees zo’n beetje alles aan kan dus ook op The Big Bottle Of Joy komen we wat rustiger werk tegen. ‘Golden’ is ingetogen en sfeervol, ‘Miss Missing You’ is een mooie pianoballad maar de vertederende Soulballad ‘Keep Holding You’, waarbij Andersen vocaal alle aandacht naar zich toe trekt , is absoluut één van de hoogtepunten. Verder klinkt de productie, los van het speelplezier, alsof deze in één take live in de studio op de plaat is gezet. ‘How Far Will You Go’ is een hele fijne Southern-rocker en de gitaren vormen een prachtig contrast met de harmonieën van de Smith-sisters waardoor het nummer omhoog wordt gestuwd. Dat Andersen vocaal zo’n beetje alles aankan laat hij bij ‘Only An Island’ horen; een prachtig rustig soulvol nummer met de nodige gospelelementen. Bij de afsluiter ‘Shoes’ horen we Andersen zoals we hem ook vaak tijdens een optreden zien; alleen met zijn gitaar en wat subtiele begeleiding horen we hem “dancing with the shoes we’ve got on” zingen. Andersen bewijst met The Big Bottle Of Joy zijn veelzijdigheid maar weer eens. Van mooie, innemende en gevoelige liedjes via fijne dansbare Soul naar stuwende Blues en Southern Rock. Aangezien er (nog) geen Europese tourdata bekend zijn zullen we het voorlopig met deze hele fijne plaat moeten doen. Veel luisterplezier!

12 maart 2023