Mary J. Blige – Good Morning Gorgeous

De Koningin van de R&B is terug! Na een afwezigheid van vijf jaar sinds haar laatste album Strength Of A Woman is Mary J. Blige terug met Good Morning Gorgeous. De releasedatum is natuurlijk niet toevallig gekozen want komend weekend is de Super Bowl in LA en deze superster mag dit jaar samen met vier andere grootheden de Half Time Show verzorgen; naast Mary J. Blige zullen Dr. Dre, Snoop Dogg, Eminem en Kendrick Lamar hun opwachting maken en de wereld overgaan.

Grote namen staan naast Mary J. Blige

Dit 15e album opent met het relatief korte maar vlammende ‘No Idea’ dat Mary samen schreef met Anderson Paak (Silk Somic) en waar we een eerste inkijkje krijgen in dit album dat soms erg persoonlijk is. (“Been doing shows since high school/To the mall then record in the mic booth”). Maar Paak is niet alleen schrijver want we horen hem ook samen met Mary zingen op het groovy ‘Here With Me’. Dit nieuwe album klinkt alsof Mary als het ware bevrijd is; stond haar laatste album Strength Of A Woman nog in het teken van haar niet echt zachtzinnige “break-up” met producer Kendy Isaacs na een huwelijk van 15 jaar, op Good Morning Gorgeous horen we een zelfverzekerde zangeres aan het woord. We komen diverse namen tegen zoals Dave East op ‘Rent Money’ dat mooie jazzy samples kent terwijl het energieke ‘Amazing’ (ft. DJ Khaled) het feestje echt laat ontbranden. Het album eindigt zelfs met een bijdrage van Usher; ‘Need Love’ is één van de beste tracks en neemt ons mee naar de sfeer tijdens de hoogtijdagen van hun beider carrières.

Zelfverzekerde zangeres na een lastige “break-up”

Maar ze excelleert ook nog zonder al die andere grootheden; het wat langzamere ‘Love Will Never’ doet soms wat denken aan de sound van ‘No More Drama’ en de met een vleugje gospel omgeven titelsong is werkelijk prachtig en komt ze tot de conclusie dat ze als alleenstaande vrouw absoluut de moeite waard is (“wake up every morning and tell myself / Good morning, gorgeous  / Sometimes you gotta look in the mirror and say (say)”). Luister naar de subtiele piano op de achtergrond op het laid-back achtige ‘Come See About Me’ en de blazers op het soulvolle ‘Falling In Love’, een nummer dat zo maar op een vroeg Michael Jackson album zou kunnen staan. En zo horen we richting het einde van het album een nog steeds strijdbare Mary op ‘Enough’. Met recht kunnen we Mary J. Blige “de Koningin van de R&B” noemen want na drie decennia na haar debuut Whats The 411? levert deze superster wederom een gevarieerd topalbum af. Veel luisterplezier.

13 februari 2022