MarthaGunn

De Britse formatie MarthaGunn timmert al enkele jaren aan de weg en onlangs was daar de release van hun debuutalbum Something Good Will Happen. Daar waar in Engeland verwachtingsvol werd uitgekeken naar deze release verliep de lancering van dit album in Nederland eigenlijk geruisloos.

MarthaGunn is een band uit Brighton die uit vijf “Best Friends” bestaat waarbij frontvrouw Abi Woodman met haar warme stem mede het geluid van de band bepaald. Ergens op het snijvlak van Pop, 80’s Rock, R&B en Indie schotelt de band ons op dit debuut elf nummers voor waarbij we moeten opmerken dat ongeveer de helft al eerder als single is uitgebracht of terug te vinden is op de meer dan goed ontvangen EP Caught Up & Confused uit 2020. Zelf geven ze aan dat de nummers reflecteren op het leven van de vijf bandleden van de afgelopen jaren en dat iedereen zich hier wel in kan vinden; “We wanted it to reflect where we are, where we’ve been and where we’re going. It’s inspired by the relationships though your 20s and their highs and lows”.

De elf nummers hebben over het algemeen een aangename “Groove”, zijn uptempo, hebben een hoog niveau en zitten muzikaal goed in elkaar. De midtempo opener ‘Undone’ is meteen richtinggevend en wordt opgevolgd door de al eerdere uitgebrachte single ‘Caught Up & Confused’ dat lekker dansbaar is met hier een daar een catchy gitaarriff. Met nummers als ‘It’s Over’, ‘Minute Of My Time’ en ‘Holding The Fire’ levert de band puike popliedjes af. Bij ‘Giving In’ ligt de vergelijking met Haim op de loer en bij ‘Raising Hell’, één van de nieuwe nummers, zijn de invloeden van The Weekend voelbaar. Met ‘Lost In The Moment’ en ‘I Had To Let Go’ noemen we waarschijnlijk de hoogtepunten van het album; de nummers kennen een knappe opbouw en hebben mooie melodielijnen met een hoofdrol voor Frank Sparrowhawk op drums. Dagdromen kun je bij enkele nummers zoals ‘See You Again’ dat verteld over de relatie herstellen met iemand die uit je leven is verdwenen en de dromerige afsluiter ‘The Nights Are Long’.

Op Something Good Will Happen (met dank aan die zin uit Kate Bush ‘Cloudbusting’) horen we niets dat we nog niet eerder gehoord hebben. Toch is dit een glansrijk debuut met elf liedjes die na elke luisterbeurt weer gaan glinsteren en waarbij de band een constant hoog niveau toont. Laten we hopen op een spoedig vervolg waarbij want we zijn uiteraard benieuwd welke richting MarthaGunn nu kiest. De teksten die in het bijgevoegde boekje terug te lezen zijn vormen de kers op de taart. Veel luisterplezier.

14 oktober 2021