Het nieuwe album van de Italiaanse singer/songwriter Marta Del Grandi heeft de titel Selva meegekregen. Op dit tweede album verlegt ze subtiel accenten en gaat verder met haar muzikale ontdekkingsreis.

Een achtergrond in de Jazz-muziek

Marta heeft een academische achtergrond waarbij Jazz centraal stond en deed haar inspiratie op in de landen waar ze woonde; van België tot China en weer terug naar Nepal. Toch kruipt het bloed waar het niet kan en na het goed ontvangen debuutalbum Until We Fossillize uit 2021 verlegt de Italiaanse de accenten naar de Pop zonder haar achtergrond helemaal te verloochenen. Na diverse omzwervingen is Marta teruggekeerd op Italiaanse bodem en werkte ze met vrienden aan dit nieuwe album. Haar klassieke achtergrond is hoorbaar en soms hebben nummers enkele luisterbeurten nodig om in te dalen, mede vanwege de soms complexe structuren en melodielijnen. Luister maar eens naar ‘Snapdragon’ dat mede door de zware drums en fluiten een wat inheems karakter mee krijgt.

Een unieke stem

Marta beschikt over een ongekend mooi stemgeluid, zo veel wordt al snel duidelijk. En die stem is een belangrijk wapen op Selva want ze trekt de aandacht, terecht overigens, naar haar toe. Of het nu op het Laurel Canyon achtige ‘Eye Of The Day’ is of bij het meerstemmige ‘Marble Season’; die stem van Marta is uniek en ze heeft een ongelofelijk bereik. Regelmatig zoekt ze de verbinding naar popmuziek zoals bij ‘Chameleon Eyes’, ‘Good Eyes’ en de ballad ‘Stay’, maar het is toch vaker de experimentele drang die boven komt drijven en die van Selva een spannend en boeiend album maakt. Bij ‘Polar Bear Village’ komt de Jazz boven drijven en bij de titelsong is het vooral de keuze van het begeleidend instrumentarium in combinatie met fluisterende stemmen die het een uiterst interessante track maken. Het akoestische ‘Two Halves’ houdt ze met een haast breekbare stem “klein” en met het orgelmuziek omgeven ‘End Of The World Part 2’ sluit Marta haar tweede album af. Selva is een nieuw muzikaal hoofdstuk en voor ons een bijzondere ontdekkingsreis. Veel luisterplezier!

25 oktober 2023