Manora is een relatief nieuwe symfonische metalband uit de regio Leiden in Zuid-Holland. De band is enkele jaren geleden ontstaan doordat gitarist Ivo Visser en toetsenist Artur Stok hun eigen nummers gingen schrijven. Eind 2016 vond de band na verschillende wisselingen hun huidige line-up met Tijn Scholtze op drums, Tomasz Kisielewicz op basgitaar en Mirte van der Ham op zang. Met deze line-up is op 1 september 2017 hun eerste EP Dreamshapes gereleased en wordt morgen het debuutalbum Brave The Storm uitgebracht.

Het geluid van Manora wordt onder andere gekenmerkt door cleane zang en aanstekelijke melodieën. Met Brave The Storm wordt een groots geluid neergezet waar je met name bij de eerste helft ook het gothicmetal gevoel van ‘vroeger’ krijgt. Wat een van de mooiste punten van het album is, is dat Manora goed het gevoel van de titels in de tracks heeft weten te leggen. Om een paar voorbeelden te noemen heb je door de goede opbouw in ‘The traveler’ het gevoel dat je mee op reis wordt genomen en krijgt ‘Symphony of lies’ een spannende symfonische sfeer door het geluid van blaas- en strijkinstrumenten.

‘Wired to obey’ is de eerste single en is begin dit jaar al uitgebracht met bijbehorende videoclip. Een lekker stevige track met een digitaal klinkend intro wat op sommige momenten doet denken aan het eerste Delain album. ‘The heavens’ is de enige ballad op Brave The Storm. De stem van Mirte heeft dan enig effect meegekregen, maar haar stem blijft hier toch puur klinken. Ze heeft een helder en zacht stemgeluid, maar zeker sterk genoeg om de muziek te kunnen dragen. Haar stem is sowieso een positieve verrassing binnen de metalwereld waarin het vaak gaat om een hoog of rauw stemgeluid. Haar lagere stemgebruik op ‘Break your fall’ is ook heel mooi.

Over het geheel zou Brave The Storm een wat voller geluid mogen hebben, maar het is uitgegeven in eigen beheer dus wie weet wat het gaat brengen als ze worden opgepikt door een grotere studio. Dat mag wat mij betreft wel gebeuren.

Te zien in Nederland 30 oktober in Gebroeders Nobel in Leiden, 13 november in Meulvliet catering en gemeenschapscentrum in Tholen.

14 oktober 2021