Mammoth was het eerste bandje van de broertjes Alex en Eddie Van Halen. Het verhaal is inmiddels wel bekend. De Nederlandse rockers gingen met hun ouders mee naar USA. Starten een bandje Mammoth dat later en met David Lee Roth en Michael Anthony VanHalen werd. Gene Simmons (KISS) produceert hun demo met o.a, Running With The Devil waardoor Warner Bros de band tekent.

Van Halen

De meeste mensen kennen VanHalen van de mega hit ‘Jump’ al is het Oh jaaa gehalte groot wanneer ze ‘Dreams’, ‘Why Can’t This Be Love’ en ‘Can’t Stop Loving You’ horen. Al was hier Sammy Hager inmiddels de zanger van VanHalen. De iconische gitarist kampte al jaren met een gevecht tegen kanker. Voor de laatste tournees vroeg hij zijn zoon Wolfgang mee als bassist. Keep it in the family, was het motto. Afgelopen jaar overleed de meestergitarist op 6 oktober. Wolfgang verwerkt dit debuteert nu met de naam van zijn vaders band; Mammoth WVH (Wolfgang VanHalen).

Runs in the family

Het album is wat we van de familie kunnen verwachten en is dan ook verrassend goed! Heerlijk Amerikaanse rock dat stevig is en goed in elkaar zit. Met ‘Mr. Ed’ weet men het album te beginnen. Duidelijk is dat dit een album is in het teken van zijn vader. Opvallend is dat Wolfgang alle instrumenten zelf bespeeld en doet dit vol energie! Als kind dat in de snoepwinkel is geboren en nu de ruimte neemt om alles wat er staat en door de jaren is aangeleerd in een keer weet om te zetten.

Of het nu heer lekker uptempo nummer ‘Don’t Back Down’, ‘You’ll Be The One’ of het Pearl Jam achtige ‘Resolve’ is. De songs zijn intens en de composities zijn goed opgebouwd en kent ieder nummer een eigen wijze van eerbetoon aan zijn vader. Natuurlijk kan hij VanHalen niet vervangen en dat is ook niet hoe dit album moeten aanvliegen. Met ‘Mammoth’ horen we de man hoe zijn inspiratie ingedaald is en dat hij met de wijze woorden van zijn vader de droom achterna gaat. Alles is mogelijk en ga er voor… Het is inspirerend, pakkend en met de drive in het nummer zeer overtuigend. Waarna het ‘Circle’ een intense invulling geeft van de circle of life.  De sound is niet blijven hangen in de 80’s van VAnHalen. Wolfgang kiest zelf een mix van sounds waardoor het album goed in deze tijd staat. De stevig gitaargeluid in ‘The Big Picture’, lekkere riffjes in ‘Feel’ en lichte sound in het bonus nummer ‘Distance’.

Met dit album weet Wolfgang zijn vader optimaal te eren en is het een mooi begin om je carrière te starten.

7 juni 2021