De Engelse rockband Magnum heeft al bijna een patent om hun nieuwe album als eerste album van de week in een nieuw jaar te starten. Met Here Comes the Rain is dat dan ook niet anders. Het nieuwe album klinkt weer heerlijk en de melodic poprock rockt weer als vanouds.

Toch blijft de band van Tony Clarkin en Bob  Catley in Nederland wat onbekend wanneer je het vergelijkt met de omliggende landen. Al zal dat wellicht niet gaan veranderen. Het trieste nieuws is dat gitarist Tony Clarkin een zeldzame spierziekte kent. De diagnose is net voor de kerst gesteld en de tour van 2024 is geannuleerd. De zware gitaren om de nek maken het lastig om een volledige show te geven zonder de pijn te voelen, laat staan een volledige tour te doen.

Het nieuwe album start krachtig met het ‘Run Into The Shadows’, kent een pompende rock titelsong en een heerlijke poprocksong met ‘Some Kind of Teachery’. Het zijn powerful rocksongs vol toetsen en gitaren. Misschien niet direct wat nieuws,  maar zeker krachtig en rockend met een heerlijke drive. Met een Status Quo sound weet de band met ‘Blue Tango’ lekker te rocken en met ‘The Seventh Darkness’ blaast men de blazerssectie erin.
Het mooie gevoelige ‘Broken City’ geeft even de anti-climax om daarna het album met I wanne Live en Borderline te eindigen.

Het is weer een album vol rock creativiteit. Een album dat drijft op de guts en glorie van toen, maar gelijk o zo heerlijk klinkt in de tijd van nu.

Ironisch genoeg zijn de laatste songs een reflectie naar wat er met de band gebeurd. Maar laten we hopen dat Clarkin deze tijd omzet in inspiratie voor nieuwe songs.