De zanger en gitarist van de indie folk band North Mississippi Allstars Luther Dickinson werd al meegenomen door zijn vader Jim Dickinson. Jim is een producer en muzikant in de wereld van de folk. Wanneer hij aansluit bij The Black Crowes zien we hem schitteren naast gitarist Richard Robinson.  Met deze band weet hij het album Warpaint en Wiser for the Time te maken. Al zagen we de man ook al op de album Master of Disaster en Same Old Man van John Hiatt verschijnen. Dan hebben we het nog niet over de hele reeks opnamen die hij als gast heeft ingespeeld.

Maar zijn home-band is North Mississippi Allstars en daar borduurt hij nu op voort. Het is helder dat de man een brede interesse heeft in de folk sound. Dat horen we op dit album ook weer terug. Naast een cover ‘They All Ask For You’ van Cole Porter weet Dickinson een nieuwe versie te maken van de traditionele songs ‘Crowdad’, ‘Old Blue’ en ‘Old Hen’. Het zijn de old classics van toen. De basis blijft en Dickinson weet de stof van deze songs eraf te halen. Doet er even een modern likje verf over en klaar !

Dit kan deze man dan ook als geen ander. Met zijn sfeervol gitaarspel wat tussen het fingerpicking en slide ligt weer maakt hij een sound waarvan je denkt dat je het thuis ook kunt spelen. Deze huiselijke sfeer hoor je in het album Met de gospel vocalen van Allisson Russel in bijvoorbeeld ‘Beulah Land’ maakt dat de songs door iedereen in de keuken tijdens het koken wordt meegezongen.

Wanneer je het ‘Boom Boom’ van John Lee Hooker hoort weet je exact waar de unieke klasse van deze man ligt. Het nummer is alom bekend en toch is dit weer heerlijk vernieuwend om naar te luisteren.

Luther Dickinson levert met dit album zeker een mooi familie kerst muziekje dat alvast met de sinterklaas ingepakt kan worden. Heb je er extra lang plezier van!

26 november 2023