De Amerikaanse zanger en bandleider Lukas Nelson kennen de meeste mensen als zoon van de legendarische country zanger Willie Nelson. Zijn vader weet nog steeds prachtige albums te maken. De zoon heeft zijn eigen weg bewandeld. Samen met zijn broer Mitch zijn ze the Promise of the Real gestart. Deze band maakte heerlijke country rock wat Neil Young omarmde. Neil Young neemt de band als begeleidingsband, tourt met band en maakt met hen enkele albums.

A Star Is Born

Wanneer de band in de populaire film A Star Is Born als begeleidingsband meedoet is er wederom een indirecte populariteit aangeboord. Inmiddels weet de band gestaagd door te gaan kent Lukas Nelson met POTR  een eigen status in de muziek.

Met Sticks And Stones weet de band lekker onvervalste country pop te presenteren. Opvallend is voor dit album de kijk op drankgebruik en wat het met zich doet. Een item waar hij mee is opgegroeid en van dicht bij kent. Het album weet lekker te beginnen met ‘Sticks and Stones’, ‘Alcohallelujah’ en ‘Everytime I Drink’.  Met de onvervalste countryklanken met Lainey Wilson op ‘More Than Friends’ en het snelle shuffle country blues ‘Ladder of Love’ weer Nelson steeds meer de richting van Dolly Parton – country stijl te kiezen.

Eigen sound

Daar waar Nelson voorheen een sterk eigen sound had, zien we met dit album steeds meer dat hij doorschuift naar de mainstream country. De snerpende gitaar is gelukkig nog te vinden in de intro’s van ‘If I Didn’t Love You’, ‘Icarus’ en ‘Overpass’.
Voor mij zijn dat ook de meest opvallende stukjes en songs van dit album. Met de ballad ‘Lying’ maakt hij een juweeltje zoals zijn vader dat ook kon. Maar het echter bravoure is er een beetje af.

Dat maakt dat het wel een prima country album is.

18 juli 2023