Lukas Batteau – While I Was Sleeping

Voor de Utrechtse Lukas Batteau is While I Was Sleeping het derde album dat hij uitbrengt. Hij werd als eens een keer omschreven als de Nederlandse Ben Howard en maakte enkele jaren geleden ook deel uit van de Popronde.

Opnames in Düsseldorf

Batteau begeeft zich in het spectrum van singer/songwriter en we weten allemaal dat het lastig is om daar onderscheidend te zijn en je plaatsje te veroveren. Dit nieuwe album kent tien tracks die eind 2020 zijn opgenomen in Düsseldorf in de studio van vriend en producer Steve Savage. Hij opent sterk met ‘Down To The Sea’ waarbij vooral het gitaarwerk tot de verbeelding spreekt en mooi klinkt met zijn stemgeluid. Vervolgens is daar met ‘Need A Friend’ een mooi ingetogen nummer waar we Batteau met een wat gedempte stem horen om vervolgens met het “stripped down” ‘Rainbow’ ons een nummer voor te schotelen wat ons doet denken aan Asgeir.

Akoestische en elektrische gitaren

Batteau is een Nederlander in hart en nieren maar toch groeide hij deels op in Zuid Korea, Amerika en natuurlijk Nederland maar zijn vastigheid werd de gitaar en stem.  Net als bij zo vele andere artiesten is ook ‘While I Was Sleeping’ gevormd door de Lock downs waarbij het toch vooral de stem van Batteau is die het zaakje bij elkaar houdt. Op ‘Hope To Come’ is het weer dat soepel klinkende spel tussen gitaar en stem dat, ‘Killing Kind’ wordt mooi uitgebouwd en ‘Willow’ is een fraai akoestisch omgeven rustpuntje. ‘The Rain Is Gone’ is samen met de titelsong één van de hoogtepunten van het album; wat afwijkende structuren en mooie melodielijnen zorgen dat deze nummers echt blijven hangen. Met de afsluiter ‘Punch’ noemen we waarschijnlijk de meest verrassende track; de akoestische gitaar wordt gaandeweg het nummer ingewisseld voor een elektrische variant en het nummer kent een spannende, broeierige sfeer. While I Was Sleeping is een fraai nieuw album geworden met een mooie gelaagdheid en waar Batteau nogmaals bewijst dat hij een meer dan begenadigd liedjesschrijver is, Veel luisterplezier.

4 april 2022