Lucinda Williams – Bob’s Back Pages: A Night Of Bob Dylan Songs

De muziek van Bob Dylan is niet weg te denken uit de rijke pophistorie. Ook het aantal bands en artiesten die coverversies uitbrengen is niet op handen te tellen. We kunnen The Rolling Stones of The Byrds noemen maar de lijst is schier eindeloos. Lucinda Williams, ‘The Queen Of Americana’, vond tijdens de pandemie eindelijk de tijd om een aantal albums op te nemen van artiesten die ze bewonderd. Bob’s Back Pages: A Night Of Bob Dylan Songs is dan eigenlijk ook niet meer dan logisch.

Een ode

Bob’s Back Pages: A Night Of Bob Dylan Songs is nummer drie uit de reeks van “Lu’s Jukebox” want eerder dit jaar bracht ze al een album uit met nummers van wijlen Tom Petty en een eerbetoon aan de Southern Soul. En nu is er dan een album met nummers van Bob Dylan en gelukkig zorgt de keuze van de liedjes niet voor een veredeld “Best Of” album. De ode aan Dylan wordt niet toevallig geopend met ‘It Takes a Lot to Laugh, It Takes a Train to Cry’, één van de nummers van het baanbrekende Highway 61 Revisited album uit 1965 waar Dylan een duidelijke overstap maakt van Folk naar Rock. Met ‘Everything Is Broken’ trapt de inmiddels 68-jarige Williams het gaspedaal in met een wat rauwe, donkere maar uiterst smaakvolle variant op het nummer van Dylan uit ’89. Van hetzelfde Oh Mercy album komt ook ‘Political World’ en Lucinda weet hier een ruim acht minuten durende broeierige versie te transformeren.

Persoonlijke keuze

Lucinda Williams wordt niet voor niets de Queen Of The Americana genoemd en ook op dit album laat ze de structuur van de nummers vaak intact maar heeft ze de arrangementen zodanig geschreven dat ze echt eigentijds en à la Williams gaan klinken. ‘Man Of Peace’ klinkt doorleefd met een vette gitaarriffs en hierna kiest de singer/songwriter voor een aantal rustigere nummers van Dylan. Het is natuurlijk niet te doen om een lijstje samen te stellen uit het oeuvre van Dylan; de keuze van liedjes is dan ook erg persoonlijk. Eén van de hoogtepunten is ‘Idiot Wind’, ook zo’n nummer dat ze helemaal naar haar hand zet en er een ruim zeven minuten durende versie van weet te maken die van begin tot het einde blijft boeien. ‘Not Dark Yet’ is wat ingetogener dan het origineel maar wordt door La Williams naar een hoger niveau getild en vormt een aangenaam rustpunt. ’Meet Me In The Morning’ is weer heerlijk broeierig met een mooi spel tussen Lucinda en haar gitaar en ook op ‘Trying To Get To Heaven’ wordt gepromoveerd tot een echt Lucinda Williams nummer. Maar natuurlijk mag dat ene nummer ook hier niet ontbreken; zelden zal de ballad ‘Make You Feel My Love’ zo hartverscheurend geklonken hebben als in deze uitvoering.

Met liefde voor Dylan

Een album dat met respect en liefde is gemaakt. Zowel liefhebbers van Lucinda Williams als Bob Dylan zullen dit album absoluut kunnen waarderen. Het is oprecht, overtuigend en de nieuwe arrangementen zijn uitermate smaakvol. Veel luisterplezier.

9 november 2021